현재 건설되고 있는 호남고속철도에 공급되는 드로퍼 클램프는 균압방식을 적용한 제품으로, 기존의 드로퍼 와이어가 접속되는 방식과 달리 콤팩트하고 단순한 구조로 경량화되어 400km/hr의 고속주행에 적합하도록 개발되었다. 개발된 균압용 드로퍼 클램프는 철도용품 공단규격서의 규정된 요구성능을 모두 만족하는 제품이다. 균압용 드로퍼 클램프는 기계적 특성은 물론, 조가선과 전차선의 전기적인 균압특성도 상당히 중요한 특성이다. 본 논문에서는 드로퍼 클램프 규격에서 정한 200만회의 진동피로시험을 한 시료와 일반시료들에 대하여 전류통전특성 및 저항 특성 등의 성능평가시험을 통하여 균압특성에 대한 신뢰성을 확인하였다.
The dropper clamp supplied to Honam high-speed railway being constructed at present is designed based on pressure equalization method, is compact, light-weighted and simple in structure unlike conventional dropper connected with dropper wire, and developed suitable for velocity of 400 km/h. The equalizing dropper clamp developed this time meet all the requirements specified in the specification of Korea Rail Network Authority. For the equalizing dropper clamp, mechanical as well as electrical pressure equalization characteristics of the messenger and contact wires is very important. In this paper, the reliability of the pressure equalization characteristics has been determined through performance evaluation tests such as current carrying characteristics, resistance characteristics, etc. for the normal specimens and the specimens which already passed the 2,000,000 times of vibration fatigue test as per specification of the dropper clamp.