오늘날 관광산업은 지속적인 성장과 융ㆍ복합화의 상징으로서 전 세계에서 빠르게 성장하는 경제부문의 하나로 부상되고 있다. 한국방문 중국인 관광객 수가 크게 증가하고 있으며, 온라인을 통한 개별 관광호텔 예약이 증가하는 가운데 예상 고객의 선호경향 파악은 우선시되어야 할 과제이다. 본 연구에서는 중국인과 한국인의 호텔공간 색채 이미지에 대한 선호경향을 파악하여 이를 비교분석함으로써 향후, 중국인 개별여행 경향의 증가추세에 대하여 관련 호텔들의 이미지 제공 및 관리 측면에서의 기초 자료로 제시함을 목적으로 하며, 이는 또한 중국에 진출 목적의 호텔공간 계획 시, 참고자료로 활용될 수 있을 것으로 예상된다. 본 연구는 중국관광객의 밀집지역인 중구와 동대문구 소재의 호텔 8개를 선정하여 2012년 8월, 현장조사를 통하여 로비와 객실의 공간 이미지와 적용 색채 구성을 도출하였으며, IRI이미지스케일 분석을 통하여 이미지어휘들을 도출하였다. 이를 기초로 한국인과 중국인, 총 140명을 대상으로 각 호텔의 색채이미지에 대한 선호도 조사 분석을 실시하여 이들의 색채선호 경향을 비교분석하였다. 결과적으로 한국인은 한국 상징색을 ‘백색’, ‘적색’, ‘청색’으로, 중국인은 ‘청색’, ‘백색’으로 인지하고 있으며, 중국 상징색으로는 한국인과 중국인 모두 ‘적색’, ‘금색’, ‘황색’으로 인지하고 있었다. 한국의 색은 주로 백의민족, 태극기의 이미지와 붉은악마, 삼성 등, 근대 다양한 문화의 영향이 간섭됨으로 다변화된 의견들이 나타난 것으로 해석되며, 반면, 중국 상징색은 적색이라는 중국국기, 중국전통문화의 이미지가 비교적 고정적으로 접목되어, 비교적 단일화된 인지 경향이 나타나고 있다고 하겠다. 한편, 로비공간의 색채이미지로는 ‘귀여운’, ‘온화한’, ‘장식적인’ 등의 이미지를 선호하는 것으로 나타났으며. 객실공간의 색채이미지로는 ‘친근한’, ‘단정한’, ‘정돈된’, ‘깨끗한’ 등의 이미지를 선호하는 것으로 나타나 객실의 경우, 사적으로 머무르는 곳으로서 보다 친근하며 깨끗한 이미지를 선호하는 경향을 보여주고 있으며, 이들 공간의 선호경향에 있어 일부 차이가 나타났지만, 거우 유사한 선호경향이 나타남을 알 수 있었다.
This study aims to present basic data for the sides of provision and management of the images of hotels, related to increasing trend of Chinese individual travels in the future, based on understanding of Korean and Chinese tendency of preference on color images of tourist hotels, and also making comparison and analysis of it. These data are expected to be used as important references when hotels are planned to enter the Chinese market. Also, they are aimed to be contributed as the data which can be used for not only hotels but also the other spaces in China in various ways. In order to understand Korean and Chinese tendency of preference on color images of Korean tourist hotels, eight hotels are selected from the ones located in the districts of Chung-gu and Dongdaemun-gu where Chinese tourists are concentrated, and then examined the spaces images of their lobbies and guest rooms. Color composition of each hotel are investigated and analyzed by IRI color image scale into image vocabularies. Also, seventy Chinese and another seventy Koreans are selected for the survey, through which, based on color image for hotels, satisfaction for each individual facility, preference factors, and special vocabulary are found out. 140 collected copies of the survey data are analyzed for frequency, percentage and average by statistical packages of EXCEL and SPSS. Based on these, the study result can be arranged with the followings: Firstly, The color for Koreans is recognized mainly by the images of white-clad race, while the Chinese color, red is resulted more agreed. Secondly, the color with higher brightness and softness in general is preferred at the lobby and guest rooms. Especially, there is higher preference on the color images of the hotels where the representative colors for both countries are used.