정교분리를 배경으로 수많은 교파들이 경쟁하며 공존했던 미국교회에는 매우 다양한 형태의 종말론들이 복잡한 상호작용과 화학작용을 일으키며 자신들의 정체성과 사회적 지위를 형성했다. 특히, 종말론이 교인들의 사회의식에 다양한 방식으로 영향을 끼치면서, 미래뿐만 아니라 현재, 교회뿐만 아니라 세상에 대한 교회의 태도를 결정지었다. 이런 면에서, 종말론에 대한 이해는 미국교회를 이해하는데 결정적인 실마리를 제공해 준다. 이런 문제의식 속에서, 이 논문은 먼저 종말론에 대해 이론적 전(前) 이해를 위해 세 종류의 천년왕국론(전, 후, 무 천년설)을 각각 살펴본 후, 미국교회의 다양한 종말론을 대표했던 인물들을 1945년을 기준으로 구분하여 다룰 것이다. 이 인물들은 윌리엄 갓비(1833-1920), 윌리엄 블랙스턴(1841-1935), 월터 라우쉔부쉬(1861-1918), 오랄 로버츠(1918-2005), 핼 린지(1920-), 게리 노스(1942-), 클러렌스 벤스(1944-)다. 이들 중 일부는 이미 널리 알려져서 학자들에 의해 상당 수준의 연구가 이루어졌으나, 다른 이들은 아직까지 학계에서 충분히 다루어지지 못했다. 하지만 그들의 인기 유무와 상관없이, 선택된 인물들은 우리가 20세기동안 미국에서 종말사상의 다양성과 역동성을 파악하는데 도움이 될 것이다. 자신들을 타인들과 구분할 수 있는 독특한 종말론들을 발전·보급해 왔기 때문이다. 끝으로, 제2차 세계대전의 종전을 연구의 시기적 기준으로 택한 것은 20세기에 미국에 가장 큰 영향을 미친 사건이 제2차 세계대전이었기 때문이다.
Various kinds of eschatology have shaped their own identities and social status as a result of complicated interactions among them in America where a number of denominations have coexisted competing one another against the background of the separation of church and state. In particular, eschatology made an indelible impact upon the attitude of churches toward the world, while influencing the social consciousness of believers. In that sense, without understanding the complicated history of eschatology, it is not possible to do justice to the nature of American church. Given this situation, I will delve into three kinds of millennium theories(pre-, a-, and post-millennialism) for our theoretical preunderstanding of eschatology, and continue to analyze selected leading voices for each eschatological circle, defining 1945 as the demarcation line for this paper. For this research, I chose seven William B. Godbey(1833-1920), William E. Blackstone(1841-1935), Walter Rauschenbusch (1861-1918), Granville Oral Roberts(1918-2005), Hal Lindsey(1920-), Gary North(1942-), and Clarence L. Bence(1944-). While some of them are already so well known to scholars that many and thorough researches have been done, other are still waiting for academic researches on them. However, regardless of their popularity, selected figures will be greatly helpful for our understanding the diversity and dynamics of eschatological ideas in America during the Twentieth century, for they developed and promoted their own unique eschatologies by which they could distinguish themselves from others. Finally, I chose 1945 as the demarcation line for this paper, for I believe that the end of the World War II made the most significant impact upon the history of America in the twentieth century.