메뉴 건너뛰기
.. 내서재 .. 알림
소속 기관/학교 인증
인증하면 논문, 학술자료 등을  무료로 열람할 수 있어요.
한국대학교, 누리자동차, 시립도서관 등 나의 기관을 확인해보세요
(국내 대학 90% 이상 구독 중)
로그인 회원가입 고객센터 ENG
주제분류

추천
검색
질문

논문 기본 정보

자료유형
학술저널
저자정보
조영주 (이화여자대학교)
저널정보
한국번역학회 번역학연구 번역학연구 제15권 제3호
발행연도
2014.9
수록면
253 - 278 (26page)

이용수

표지
📌
연구주제
📖
연구배경
🔬
연구방법
🏆
연구결과
AI에게 요청하기
추천
검색
질문

초록· 키워드

오류제보하기
When a text subject to Korean-Japanese translation or interpreting includes “discriminatory language,” whether in a working environment or a classroom, the language is often changed to a neutral, non-discriminatory language or a figurative expression. This is particularly the case when translating or interpreting from Korean to Japanese, due to difference of awareness concerning discriminatory language between Koreans and Japanese, and the underlying socio-cultural differences. This paper aims to examine such differences between Koreans and Japanese regarding discriminatory language by summarizing the concept and types of discriminatory language in Korea and in Japan. A socially recognized concept and definition of discriminatory language has yet to be established in Korea and previous research on the subject is mostly limited to discriminatory expressions regarding people with disabilities. Therefore, this paper will attempt to define the difference of awareness between Koreans and Japanese by focusing on the Japanese concept and types of discriminatory language. Also, the paper outlines the regulations or guidelines of the Japanese media regarding discriminatory language, which are far stricter than in Korea. It then analyzes the level of awareness held by students of the Graduate School of Translation and Interpretation regarding discriminatory language in Korea and in Japan based on the results of a survey. Also, by analyzing the students’ in-class translations, the paper emphasizes the need for a more systematic education on Japanese discriminatory language in translation and interpreting class.

목차

1. 서론
2. 선행연구를 통해서 본 한국과 일본의 차별어의 개념과 유형
3. 통역번역대학원 학생들의 차별어에 대한 인식 현황
4. 결론
참고문헌
[Abstract]

참고문헌 (19)

참고문헌 신청

이 논문의 저자 정보

이 논문과 함께 이용한 논문

최근 본 자료

전체보기

댓글(0)

0