디지털의 일반화와 유비쿼터스화가 급속이 진행되고 있는 상황에서 e-learning은 시공간을 초월하는 장점으로 향후에도 그 발전 가능성이 매우 큰 교육법으로 주목받고 있다. 이것은 네트워크를 기반으로 하는 인간 커뮤니케이션 변화에 맞춰진 것으로, 언제어디서나 상시학습 체제가 가능하고, 최신 테크놀로지를 바탕으로 다양한 멀티미디어의 활용이 가능하다는 등 장점을 가지고 있지만, 비면대면이라는 단점으로 인해 다양성, 즉시성, 상호작용성 등의 많은 문제점을 가지고 있다. 특히 디자인 실습과목에서 실습은, 즉각적이고 밀접한 상호작용이 학습 효과를 좌우할 만큼 중요한 학습요소임에도 이 부분은 간과되고 있다. 따라서 이미 디지털 네이티브화 되어 있는 학습자에게 익숙한 가상공간을 이용하여, 사용이 편리하고 흥미와 호감을 가지고 적극적으로 참여할 수 있는, 상호작용 향상을 위한 학습환경을 제공할 수 있는 방안으로, 본 연구자는 가상공간 시뮬레이션을 제안하였다. 상호작용성을 높인 효율적 학습 환경 제공을 위한 가상공간 도입을 위해, 현재 사용 중인 e-learning 콘텐츠 환경을 분석하고, 아직 본 연구 분야에 대한 논의가 많이 이루어진 상황은 아니므로, 기존의 자료보다는 일반적 이론과 전문가, 제작자, 학습자의 의견을 수렴하여 분석과 설문, 제시된 모델을 중심으로 연구가 진행되었다. 그 결과 제시된 가상공간 시뮬레이션을 통한 학습 환경은 기존의 환경에 비해 호감도와 흥미를 끌 수 있는 환경이라는 점에서는 우위를 보였다. 또한 가상공간의 도입에 대한 긍정적 반응과, 적용가능성, 이를 통한 상호작용성의 향상도 기대할 수 있다는 결론은 얻을 수 있었지만, 반대로 가상공간이라는 기존과는 다른 인터페이스를 사용하게 됨으로써 적응기간과 사용법 안내 등이 필요하다는 점도 알 수 있었다. 특히 실습이 중요한 디자인 과목에서 가상공간의 도입은 다양한 멀티미디어를 활용한 실습의 다양성을 확보하여 학습에 대한 집중도를 높이고, 상호작용 향상에 효과적임을 확인할 수 있었다. 또한 학습만 이루어지는 공간이 아니라 커뮤니티적인 역할 함께 수행하면서, 고립감이나 소극적 태도에서 벗어나고 소속감을 가짐으로써 정보 공유와 참여의 장을 형성하게 되어 더 효율적인 학습 환경을 조성할 수 있었다. 인간 커뮤니케이션의 급속한 변화와 유비쿼터스화, 스마트화되는 환경 변화에 맞춰, 교육환경에도 본 연구의 결과를 토대로 향후 제작되는 e-learning 콘텐츠의 상호작용을 높임으로써, 학습 증진에 효과적인 환경을 실현하고 더욱 발전할 수 있을 것으로 기대한다.
Under the circumstance when a digital generalization and ubiquitous trend has been made rapidly, e-learning has been highlighted as a teaching method which has a significant possibility to be developed further with its strength transcending a time and space. This is focused on a change of human communication based on a network. It has such strengths that a constant learning system is available at any time and anywhere and a utilization of various multimedia is possible on the basis of latest technology. Still, due to its weakness such as no face-to-face nature, it has many problems in terms of diversity, immediacy, and reciprocal nature, etc. Subsequently, who were accustomed to a native nature of digital and a virtual space, to take part in actively with an easy use, interest and favorable impression, this research proposed a simulation of virtual space, there should be a learning environment to enhance an interaction. In this regard, as a way to provide a learning environment for a learner. In this regard, as a way to provide a learning environment for a learner, who were accustomed to a native nature of digital and a virtual space, to take part in actively with an easy use, interest and favorable impression, this research proposed a simulation of virtual space. To introduce a virtual space to provide an efficient learning environment which increased a reciprocal nature, e-learning contents environment, which is currently used, has been analyzed. Since there have not been many discussions on this research area, the research has been conducted on the basis of an analysis, questionnaire, and proposed model by collecting general theories rather than the existing data and opinions of experts, producers, and learners. As a result, a learning environment through a proposed simulation of virtual space has showed a sweeping dominant position since it is such an environment to enable more favorable impression and interest in comparison to the existing environment. In addition, it was possible to gain a conclusion that there could be a positive response to an introduction of virtual space, a possibility to a related application, and an improvement in terms of a reciprocal nature through it. Nevertheless, it was found out that it would be necessary to give guidance to an adjusting period and a manual to use, etc. with respect to a use of a virtual space, a different interface from the existing one. Especially in terms of a design course, in which a practice was important, an introduction of virtual space has been proved to enhance a degree of concentration on study and to be effective in improving an interaction by way of securing a diversity of practice by utilizing various multi-media. Further, a venue for information sharing and participation is formed by performing together a role of community as well as a space only for a study and overcoming a sense of isolation or passive attitude and gaining a sense of belonging. In so doing, a more efficient learning environment could be built. In respect of am educational environment, which is changing to be in line with the rapid change, ubiquitous and smart nature of human communication, an environment, which is effective in terms of improving a learning, can be realized and further developed by way of increasing an interaction of e-learning contents, which will be produced in a future on the basis of the result of this research.