본 연구는 한국남자간호학생의 적응장애요인과 그 해결방안을 탐색하기 위한 체계적 문헌고찰이다. 1990년 1월부터 2014년 5월까지 국내 학술지에 게재된 논문을 조사 대상, ‘남자 간호학생’, ‘간호’, ‘성’을 키워드로 하여 검색하였다. 분석에 사용하게 된 최종 논문은 11개로 확정되었다. 자료 추출을 위해 각 연구자가 통일된 코딩표를 이용해 변수들의 특성을 체계적으로 정리한 후 세 명의 연구자들이 함께 참여한 연구자 회의를 통해서 결정하였다. 남자 간호학생의 적응에 대한 장애와 개선방안을 확인한 결과, 개인요인, 학교요인, 사회요인으로 범주화하였다. 개인적 장애요인의 범주로는 간호외적 선택동기로, 학교요인은 학과특성, 교과과정, 실습, 교수법, 교수요인, 교우관계로 범주화되었으며, 사회요인에서는 성편견이 있었다. 개선방안 또한 장애요인에 상응하는 범주로 분류하었다. 장애요인과 개선방안의 대부분은 학교요인에서 발견할 수 있었으며 남학생의 학교 적응을 돕기 위해서는 학과의 체계적인 정책 개선이 필요할 것으로 사료된다. 현행 여학생 중심의 간호교육의 문제점을 실증적으로 파악하고 개선방안을 도출하기 위해서는 대단위 현장 조사연구가 추가적으로 필요할 것으로 판단된다.
This study aimed to review systematically and identify barriers and strategies to adaptation among Korean male nursing students. A systematic review of qualitative studies published between 1990 and May 2014 was undertaken using the following Korean databases: RISS, KISS, and NANET. The primary search terms were ‘male nursing students’, ‘nursing’, and ‘gender’. A total 11 papers were identified reporting barriers or strategies to adaptation among Korean male nursing students. Individual barrier included choice motivation. Nursing school barriers included time restriction, curriculum, clinical practicum, professor, teaching method, and friendship. Social barrier included gender bias. Strategies were categorized same as barriers such as individual, nursing school, and social strategies. Major barriers and strategies emerged from nursing school category. Further quantitative survey is needed to identify barriers to gender sensitive nursing education.