이 연구는 예비 초등 교사들이 인식하는 체육의 가치는 무엇이고, 그 속에 내재되어 있는 의미를 심층적으로 탐색하여 체육교육의 문제점과 개선 방향을 파악하고, 미래 초등체육교육의 주체자인 예비 교사들에게 학교체육에 대한 올바른 가치관을 정립할 수 있는 직전 교사교육 프로그램개발에 필요한 기초자료를 제공하는 데 그 목적이 있다. 이를 위해 2010년 연구자가 체육수업을 맡게 된 H 대학교 및 J 교육대학교 2학년 초등 예비교사를 대상으로 개방형 설문지를 사용하여 초등 예비교사들의 체육에 대한 가치를 귀납적 범주 분석을 통해 결과를 도출하였다. 첫째, 초등 예비교사의 체육에 대한 인식은 『신체를 통한 가치』, 『신체를 위한 가치』, 『수단적 가치』, 『교육적 가치』의 4가지 대영역으로 범주화를 하였다. 둘째, 『신체를 통한 가치』는 사회성, 친교성, 인성, 정신교육, 스포츠맨쉽 등의 중영역을 형성하였고, 이 중 사회성이 가장 많은 비율로 나타났다. 셋째, 『신체를 위한 가치』는 건강, 신체발달, 성장발달, 몸에 대한 이해, 등의 중영역을 형성하였고, 이 중 건강이 가장 많은 비율로 나타났다. 넷째, 『수단적 가치』는 인지교과를 위해서, 스트레스 해소, 활력소, 노는 시간, 레크리에이션의 중영역을 형성하였고, 이 중 ``인지교과를 위해서``가 가장 높은 비율로 나타났다. 다섯째, 『교육적 가치』는 전인교육, 교양교육, 생활체육, 평생체육, 내재적 가치 등의 중영역을 형성하였고, 이 중 ``전인교육``이 가장 높은 비율로 나타났다.
The purpose of the study was to provide essential information for developing a teacher education program which can contribute to establishing value of physical education for preparatory teachers in primary school. In this regard, the study focuses on what this value was and examines innovation for physical education with deep innate meaning. To this end, the researcher in charge of physical education classes in H National University and J National University of Education collects questionnaires(open questions) on value of physical education from preparatory teachers of the second year in primary school. First, their value was classified into four categories: value through physical, value for physical, value of means, and educational value. Second, the category of value through physical was related to ``sociality``, ``fellowship``, ``humanity``, ``spiritual education``, and ``sportsmanship``. ``Sociality`` had the highest proportion among them. Third, the category of value for physical was connected with ``health``, ``physical development``, ``growth development``, ``understanding of body``. ``Health`` was the highest. Forth, the category of value of means was linked to ``cognition class``, ``deducing stress``, ``energizer``, ``breaking time``, and ``recreation``. ``Cognition class was the highest. Fifth, the educational value was tied to ``whole-person education``, ``general education``, ``sports for all``, ``life-time physical education``, and ``innate value``. ``Whole-person education`` was the highest.