본 연구는 초등학생의 방과 후 스포츠 참여와 스포츠가치관 및 스포츠사회화의 관계를 분석하는데 목적을 두었다. 이러한 목적을 달성하기 위해 순천지역의 B, S, J 초등학교에 재학하고 있는 4, 5, 6학년 학생을 모집단으로 설정하였으며, 유층집 락무선표집법으로 267명을 선정하였다. 수집된 자료는 SPSS/PC 19.0 Version을 이용하여 빈도분석, 탐색적 요인분석, 신뢰도 분석, t-검정, 일원변량분석, 상관관계 분석, 중다회귀분석을 실시하여 다음과 같은 결론을 얻었다. 첫째, 성별에 따라 스포츠가치관은 신체적, 품성적, 사교적, 오락적, 심미적 가치 그리고 스포츠사회화에서는 지배성, 자율성, 안정성에서 남학생이 여학생보다 높은 것으로 나타났다. 둘째, 학년에 따라 스포츠가치관은 신체적 가치는 6학년, 사교적 가치는 4학년, 스포츠사회화에서는 사교성은 4학년, 자율성은 5학년이 높은 것으로 나타났다. 셋째, 방과 후 스포츠 참여 여부에 따라 스포츠가치관은 모든 하위요인인 신체적, 품성적, 사교적, 오락적, 심미적 가치와 스포츠사회화의 모든 하위요인인 사교성, 지배성, 자율성, 안정성에서 참여집단이 비 참여 집단에 비해 높은 것으로 나타났다. 넷째, 스포츠가치관이 스포츠사회화에 미치는 영향을 분석한 결과, 사교성에는 사교적 가치, 지배성에는 심미적 가치, 자율성에는 품성적 가치, 안정성에는 오락적 가치가 영향을 미치는 것으로 나타났다.
The study was aimed to examine the relationship between after school sports participation and sports value and sports society of elementary school students. The subjects of the study were total 267 elementary school students and were collected among 4th, 5th and 6th grade elementary school students attending B, S and J schools in Suncheon city via stratified cluster random sampling method. Data processing was made via SPSS/PC 19.0 version with frequency analysis, explore factor analysis, reliability analysis, t-test, one-way ANOVA, correlation analysis and multi-regression analysis, Based on the above data analysis, the results of the study were summarized as follows. First, by gender, boy students showed higher scores than girl students in physical, characteristic, sociable, entertainment and aesthetic value in the sub-scales of sports value and also higher in controlling power, autonomy and stability in the sub-scales of sports society, respectively. Second, by school grades, 6th grade students showed high in physical value and 4th grade students in sociable value in the sub-scales of sports value and 4th grade students high in sociability and 5th grade students high in autonomy in the sub-scales of sports society, respectively. Third, by after school sports participation, the participation group showed higher scores than non-participation group of sports value, such as physical, characteristic, sociable, entertainment and aesthetic value and of sports society, such as sociability, controlling power, autonomy and stability. Fourth, by analyzing the effects of sport value on sports society, sociability was influenced by sociable value, controlling power was influenced by aesthetic value, autonomy was influenced by characteristic value, and stability was influenced by entertainment value, respectively.