이 연구는 축구 선수의 경기력 을 평가할 수 있는 요인을 도출하고, 각 포지션별 적용 가중치를 생성하여 경기 현장에 도움이 될 수 있는 자료를 제시하기위하여 실시되었다. 우선 축구 선수의 경기력 평가 요인을 탐색하기 위해 문헌조사를 실시한 후 그 중 상위 6개 항목인 슈팅, 패스, 드리블, 차단, 태클, 파울 요인을 선정하여 중요도를 결정하였다. 축구 선수의 경기력 평가 요인은 퍼지(Fuzzy) 계층 분석적 의사결정(AHP: analytic hierarchy process) 기법을 활용하여 구성요소의 중요도를 평가해 보았으며, 이 과정에서 축구전문가 집단을 대상으로 AHP 설문조사를 실시한 결과, 첫째, 축구 경기에서 가장 중요한 요인은 패스(.300), 슈팅(.183), 드리블(.175), 차단(.152), 태클(.107), 파울(.082) 순이었다. 둘째, 공격수는 슈팅(0.511), 드리블 (0.485), 파울(0.425) 순으로, 미드필더는 패스(0.523)가, 수비수는 차단(0.452)과 태클(0.493)이 중요한 요인으로 꼽혔다. 셋째, 최종점수는 미드필더(0.390), 공격수(0.331) 그리고 수비수(0.280) 순으로 나타났다.
The purpose of this study was to suggest useful information to soccer games by figuring out factors evaluating competency of players and which factors of those work more significant than others in each position. By reviewing literatures, shooting, pass, dribble, blocking, tackle, and foul were chosen as significant factors to study. Experts in soccer field were surveyed and Fuzzy AHP (analytic hierarchy process) mothod was used to analyze. As a result, first, significant factors in soccer game were in the order of pass(.300), shooting(.183), dribble(.175), blocking(.152), tackle(.107), and foul(.082). Second, for offenders, in the order of shooting(.511), dribble(.485), foul(.425), for mid-fielders, pass(.523), and for defenders. blocking(.452) and tackle(.493) were chosen as significant factors. Third, the degree of significance in soccer games turned out in the order of mid-fielder(.390), offender(0.331), and defender(0.280).