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Subject

관광객의 지역축제 참여 활성화를 위한 인터넷 축제정보 제공의 유용성에 관한 연구
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논문 기본 정보

Type
Academic journal
Author
Journal
Korean Hospitality and Tourism Academe Korean Journal of Hospitality & Tourism Vol.22 No.1 KCI Accredited Journals
Published
2013.2
Pages
213 - 232 (20page)

Usage

cover
📌
Topic
본 연구는 인터넷을 통한 축제정보 제공의 유용성이 관광객의 지역축제에 대한 신념, 태도 및 참여의도에 미치는 영향을 분석하고자 하였다.
📖
Background
관광객의 만족도와 방문율이 지역축제의 성공에 중요하다는 기존 연구를 바탕으로 인터넷을 통한 정보 제공이 방문 동기를 극대화할 수 있는 방법으로 제안되었다.
🔬
Method
설문조사를 통해 2010년 9월부터 10월 사이에 개최된 축제에 참가한 453명의 관광객으로부터 데이터를 수집하고 다양한 통계적 방법으로 분석하였다.
🏆
Result
인터넷 축제정보의 유용성이 관광객의 만족도와 신념에 유의한 영향을 미치며, 이는 태도와 참여의도에도 영향을 미친다는 결과가 나타났다.
관광객의 지역축제 참여 활성화를 위한 인터넷 축제정보 제공의 유용성에 관한 연구
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Abstract· Keywords

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This study explored usefulness of providing for festival information through the internet to activate participation on a local festival. Data were collected by 453 tourists who visited to local festivals from September 4 through October 28, 2010. To analyze the data, such statistical tests as exploratory factor analysis, reliability test, descriptive statistics, confirmatory factory analysis, and covariance structure modeling were utilized. Results from this study indicated that useful information about a local festival on internet was significantly positively related to tourists` satisfaction and belief in the festival, but insignificantly influenced on their attitude. Tourists` satisfaction for a local festival substantially affected both factors, their beliefs in and attitudes toward the local festival. The result also revealed that the higher belief, the more positive attitude toward a local festival tourists have, and that the more positive attitude, the higher participational intention on a local festival tourists have. These findings suggested that through the operation of an effective web-site, practical and useful festival information should be provided to tourists that reflect to make them revisit and recommend to friends and families. To do so, the web-site should be developed in usable and utility, not the visual design, to assist tourists in finding all informations, which they need to attend the festival. A clear and productive information for the festival should also set up in the web-site in order to avoid tourists not go over again to check details. By taking these factors, the development of a well performing and informative web-site could be a powerful marketing tool that would keep a local festival in success.

AI Summary

Topic

본 연구는 인터넷을 통한 축제정보 제공의 유용성이 관광객의 지역축제에 대한 신념, 태도 및 참여의도에 미치는 영향을 분석하고자 하였다.

Background

관광객의 만족도와 방문율이 지역축제의 성공에 중요하다는 기존 연구를 바탕으로 인터넷을 통한 정보 제공이 방문 동기를 극대화할 수 있는 방법으로 제안되었다.

Method

설문조사를 통해 2010년 9월부터 10월 사이에 개최된 축제에 참가한 453명의 관광객으로부터 데이터를 수집하고 다양한 통계적 방법으로 분석하였다.

Result

인터넷 축제정보의 유용성이 관광객의 만족도와 신념에 유의한 영향을 미치며, 이는 태도와 참여의도에도 영향을 미친다는 결과가 나타났다.

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