본 연구에서는 한국직업능력개발원의 2001~2011년 커리어넷 직업가치관 검사 데이터를 이용하여 학생들의 직업가치관이 어떻게 변화했고, 성별로는 어떠한 차이를 보이는지 살펴보고 그 결과가 진로지도에 주는 시사점을 모색하고 있다. 능력 발휘, 다양성, 보수, 안정성, 사회적 인정, 지도력 발휘, 더불어 일함, 사회봉사, 발전성, 창의성, 자율성 등 11개 가치 중 10년 동안 학생들이 일관되게 중시하는 가치는 능력 발휘로 나타났다. 그 다음으로 보수와 발전성을 중요시하고 있었다. 보수, 안정성 및 사회적 인정을 외재적 가치로, 다양성, 창의성 및 자율성을 내재적 가치로 구분하고, 두 가치 간의 비율을 계산한 결과를 보면, 외재적 가치의 중요성이 최근 몇 년 동안 증가하는 추세를 보였다. 단, 2010년에서 11년 사이에는 외재적 가치의 중요성이 감소하는 경향을 보였다. 남학생과 여학생 모두 능력 발휘와 보수를 중요시하지만, 남학생의 경우 그 다음으로 안정성을 중요하게 여기는 반면, 여학생은 발전성과 사회적 인정을 안정성보다 더 중요하게 인식하고 있었다.
The purpose of this research was to investigate the shifts of work values of middle and high school students, gender difference of the values, and the resulting implications for career guidance. We examined 11 work values such as ability utilization, variety, income, safety, social recognition, leadership, working together, social service, advancement, creativity, and autonomy. The most highly-rated value was ability utilization for ten years constantly, and safety and advancement followed. When income, safety, and social recognition were categorized as extrinsic value whereas variety, creativity and autonomy as intrinsic value, the importance of extrinsic one has been more emphasized for recent years. From the point of view of gender difference, safety was important for male students while advancement and social recognition were for female, and both of them thought highly of ability utilization and income.