본 연구는 중·고등부 태권도 선수들의 완벽주의 성향과 코치의 자율성 지지 및 경쟁 상태불안 간의 관계를 분석하고, 완벽주의 성향과 경쟁 상태불안 간의 관계에서 자율성 지지의 조절효과를 검증하고자 하였다. 연구 참여자는 J도에서 열린 평화기 태권도대회에 출전한 중·고등부 태권도선수 260명이였으며, 다차원 스포츠완벽주의 검사지, 자율성지지 검사지 및 경쟁 상태불안 검사지를 통하여 자료를 수집하였다. 수집된 자료는 SPSS 18.0과 AMOS 18.0 통계프로그램을 이용하여 빈도분석, 탐색적 요인분석, 확인적 요인분석, 신뢰도 분석, 상관관계분석, 위계적 회귀분석을 실시하였다. 주요 연구 결과는 다음과 같다. 첫째, 완벽주의 노력은 완벽주의 우려와 자율성지지, 자신감에 유의한 정(+)의 상관관계를 보였다. 반면, 완벽주의 우려는 인지불안과 신체불안에 유의한 정(+)의 상관관계를 보였으며, 자율성지지, 자신감에는 유의한 부(-)의 상관관계를 보였다. 둘째, 완벽주의 노력과 신체불안 간의 관계에서 코치의 자율성 지지는 유의한 조절효과를 보였지만, 완벽주의 노력과 인지불안, 완벽주의 노력과 자신감의 관계에서는 자율성 지지의 조절효과가 유의하지 못하였다. 셋째, 완벽주의 우려와 자신감 간의 관계에서 코치의 자율성 지지는 유의한 조절효과를 보였으며, 완벽주의 우려와 인지불안, 완벽주의 우려와 신체불안의 관계에서는 조절효과가 유의하지 못하였다.
The purpose of this study was to test moderate effect of coach"s autonomy support in the relationship between perfectionism and competitive state anxiety among middle and high school Taekwondo players. Participants were 260 middle and high school Taekwondo players who participated in peace pennant competition held in Jeju province. Taekwondo players completed a questionnaire tapping the targeted variables(multidimensional inventory of perfectionism in sport; MIPS, autonomy support, and competitive state anxiety inventory-2; CSAI-2). The collected data were conducted frequency analysis, exploratory factor analysis, confirmatory factor analysis, reliability analysis, correlation analysis, hierarchical regression analysis using the statistical program SPSS 18.0 and AMOS 18.0. The major findings were as follows. First, perfectionistic striving were positively related to perfectionistic concerns, autonomy support from coaches, confidence, while it showed significant negative correlation with cognitive anxiety. In contrast, the perfectionistic concerns had significant positive correlations with cognitive anxiety, somatic anxiety and it showed significant negative correlation with autonomy support from coaches, confidence. Second, coach"s autonomy support displayed significant moderate effect in the relationship between perfectionistic striving and somatic anxiety, while coach"s autonomy support displayed non-significant moderate effect in the relationship between perfectionistic striving and cognitive anxiety, confidence. Third, coach"s autonomy support displayed significant moderate effect in the relationship between perfectionistic concerns and confidence, while coach"s autonomy support displayed non- significant moderate effect in the relationship between perfectionistic concerns and cognitive anxiety, somatic anxiety