사회학적 인식론 관점에서 공동체와 개인의 관계는 자아인식과 소속감의 정체성을 결정한다. “Nous-Je”의 정체성은 이민자들의 사회구조(주거/교육/가족/사회적 지위)에 근거하여 사회적 경험과 사회적 시선의 수용 과정을 통해 이루어진다. 따라서 프랑스 이민사회의 갈등을 다룰 때, 정체성의 개념은 사회구조에서 결정된 이민자들의 자기인식의 표현이자, 동시에 이민자 통합모델의 방향을 제시하는 적절한 개념으로 이해할 수 있다. 본고는 고전 사회학자들로부터 현대 사회학자들로 이어져 오는 “Nous-Je”의 정체성 개념을 정리하고, 이 개념에 근거하여 영화 ‘증오(1995)’에서 보여지는 프랑스 이민사회의 개인 정체성을 정의한다
In a perspective of sociological epistemology, the relation between “We and I” determine the self-recognition and the sense of belonging. “Nous-Je”(We and I) identity which is based on the social structure of immigrants(residence/education/family/social status) consiste in the process of the social regard and the acception of a social experience of immigrants. So, when we treat the struggles in the French immigrant society, the concept of “Nous-Je” identity is the expression of self-recognition determined by the social structure of immigrants and can permit to show us the direction of the social integration model in the immigration society. This article define the concept of “Nous-Je” identity discussed by the classic and contemporary sociologists and we will understand, by means of the movie ‘La Haine(1995)’, the individual identity in the French immigration society.