이 연구의 목적은 과거의 원산지 효과연구를 원산지 효과에 대한 조절변인들을 조사함으로써 확대, 발전시키는 데 있다. 한국과 일본에서 만들어진 제품평가에 소비자의 상황적 관여도와 제품관련지식이 어떻게 통합적으로 영향을 미치는지를 실험연구를 통해서 밝히고 있다. 연구결과는 비록 원산지 단서가 소비자의 제품평가에 긍정적인 영향을 미칠 수 있는 효과적인 수단이 될 수 있으나, 원산지 단서가 주변단서로서의 역할은 상황적 관여도와 소비자의 제품관련지식에 의해 조절되어짐을 보여준다. 세부적으로, 이 연구는 상황적 관여도의 조절역할이 소비자의 제품관련지식과 같이 생각되어져야 한다는 것을 보여준다. 다시 말해서, 원산지 단서, 상황적 관여도, 그리고 제품관련지식간의 3-way interaction이 있음을 실증적으로 보여준다.
This study builds on extensive past country of origin (COO) research while it simultaneously broadens the scope of investigation by including moderating factors of COO effects. An experimental study was carried out to understand how situational involvement (SI) and product knowledge jointly affect COO cues` influence on consumer`s product evaluation for a product made in two different Asian countries; Japan and Korea. Study results indicate that although COO cues could be an effective means of producing favorable product perception, the role of COO cue as a heuristic/peripheral cue is dependent upon an individual`s SI and product knowledge. Specifically, this study identifies that the moderating role of SI is qualified when considered in conjunction with product knowledge thereby suggesting three-way interaction among COO, SI and product knowledge.