메뉴 건너뛰기
.. 내서재 .. 알림
소속 기관/학교 인증
인증하면 논문, 학술자료 등을  무료로 열람할 수 있어요.
한국대학교, 누리자동차, 시립도서관 등 나의 기관을 확인해보세요
(국내 대학 90% 이상 구독 중)
로그인 회원가입 고객센터 ENG
주제분류

추천
검색
질문

논문 기본 정보

자료유형
학술저널
저자정보
노유니아 (東京大學)
저널정보
한국미술연구소 미술사논단 美術史論壇 第38號
발행연도
2014.6
수록면
93 - 123 (31page)

이용수

DBpia Top 10%동일한 주제분류 기준으로
최근 2년간 이용수 순으로 정렬했을 때
해당 논문이 위치하는 상위 비율을 의미합니다.
표지
📌
연구주제
📖
연구배경
🔬
연구방법
🏆
연구결과
AI에게 요청하기
추천
검색
질문

초록· 키워드

오류제보하기
This research examines the craft section of the Joseon Fine Arts Exhibition (1922~1940).
To date, the arguments on Joseon Fine Arts Exhibition have been analyzed focusing on only paintings. However, the craft section is an important key to understand the acceptance of craft and design notions that had not existed in Korea up to that time. I aimed to analyze cause and effect in the establishment of the craft section in relation to two themes; One, the controversy among painters about whether calligraphy could be included in the field of art or not. Second, Japanese enthusiasm about Korean crafts in the 1920s such as the Mingei movement of Yanagi Muneyoshi and the investigations of historical sites at Nakrangduring the Japanese Colonial Period. By using catalogues, newspapers, magazines, and records of the Japanese Government-General of Korea at that time, it was discovered that the concepts of craft not only as fine arts but also as industry were introduced to Korea through the exhibition.

목차

I. 들어가며
II. 서의 폐지와 공예부의 개설
Ⅲ. 조선 공예에 대한 일본의 관심: 공예부 개설의 또 하나의 동인
Ⅳ. 두 가지 성격을 지닌 전람회: 미술공예 개념의 확산과 산업공예의 가능성 모색
V. 나가며
참고문헌
ABSTRACT

참고문헌 (0)

참고문헌 신청

이 논문의 저자 정보

이 논문과 함께 이용한 논문

최근 본 자료

전체보기

댓글(0)

0

UCI(KEPA) : I410-ECN-0101-2015-600-002913778