메뉴 건너뛰기
.. 내서재 .. 알림
소속 기관/학교 인증
인증하면 논문, 학술자료 등을  무료로 열람할 수 있어요.
한국대학교, 누리자동차, 시립도서관 등 나의 기관을 확인해보세요
(국내 대학 90% 이상 구독 중)
로그인 회원가입 고객센터 ENG
주제분류

추천
검색
질문

논문 기본 정보

자료유형
학술저널
저자정보
서명희 (서울대학교) 송지언 (홍익대학교)
저널정보
국어교육학회 국어교육연구 국어교육연구 제56집
발행연도
2014.10
수록면
77 - 110 (34page)

이용수

표지
📌
연구주제
📖
연구배경
🔬
연구방법
🏆
연구결과
AI에게 요청하기
추천
검색
질문

초록· 키워드

오류제보하기
In the advanced research, 12 Korean language teachers were asked to evaluate verbal creativity of the stories that adolescents created. As the result, the inter-rater reliability was high, but the evaluation results of the students with medium-level achievements were not in agreement. It isn’t easy to define ‘Which writing is creative?’, or ‘Which writing is good?’ in a single word. Therefore, this study became aware that there is a necessity of practical training for pre-service teachers to properly evaluate linguistic performance including creative writing in Korean language education.
This study introduced the evaluating practise on creative writing in the education evaluation lecture at Collage of Education. In this lesson, 11 collage students, as pre-service teachers, drew up an evaluation rubrics and coordinate the disagreement and evaluated students’ writings through group discussion. It seems desirable to organize the discussional evaluating process which consists of five stages; ‘forming, storming, norming, performing, adjourning’, based on the teamwork theory. Through the practising experience, pre-service teachers could face the actual difficulties of writing evaluation and consider the evaluating expertise in language education.

목차

Ⅰ. 서론
Ⅱ. 창의적 글쓰기 평가 실습의 설계와 실행
Ⅲ. 예비교사들의 창의적 글쓰기 평가 양상
Ⅳ. 예비교사들의 창의적 글쓰기 평가 경험의 의미
Ⅳ. 결론
참고문헌
[Abstract]

참고문헌 (22)

참고문헌 신청

이 논문의 저자 정보

이 논문과 함께 이용한 논문

최근 본 자료

전체보기

댓글(0)

0

UCI(KEPA) : I410-ECN-0101-2015-700-002884826