본 연구에서는 균열 보수용 재료의 제품별 성능을 평가하기 위해 철도교량 보도부 균열 0.3mm이상의 균열 주입개소에 대해 현장 코어 샘플링 10개소를 시행하여 표면균열, 균열 깊이에 대한 에폭시 충진상태, 균열부의 부착력 등을 분석하는데 있다. 철도차량의 반복하중에 의한 진동 영향 및 계절적 특성을 고려하기 위해 균열보수 후 약 8개월이 경과한 다음 코어링을 실시하였으며 향후 철도교량의 균열 보수재료 선정 및 유지관리를 위한 기초자료로 활용하고자 한다.
In this study, the surface cracks, epoxy filled state to the depth of cracks and the adhesion of cracks are analyzed in order to assess the performance of the materials for crack repair. For this, the 10 sites of field core sampling for cracking 0.3mm or more were conducted in the rail bridges crack injection sites. After eight months to repair cracks, the coring was performed to consider the impact of the vibration caused by cyclic loading of vehicle and also seasonality. The results can be used as the basic data for the selection of the crack repair materials and maintenance of the railway bridge in the future.