현재 차세대 신교통 시스템의 대안으로 주목 받고 있는 자기부상시스템은 인천공항 시범노선 실용화를 위해 구축된 궤도 및 시설물에 대한 종합 성능시험이 완료되고 영업시운전이 시행되고 있다. 자기부상시스템의 시설물 중 분기기는 자기부상열차 대차구조 특성에 부합한 궤도 형태에 맞게 기존 철제차륜용 시스템과 달리 신개념 기술 공법을 적용하여 개발하였으나, 수많은 시행착오와 지속적인 성능 개선을 통하여 안정화되고 있는 실정이다. 본 논문에서는 타 시스템과의 장단점을 비교를 통해 자기부상열차 관절형 분기기 동작에 영향을 줄 수 있는 환경적 요소를 도출하여 유지보수성 및 안정성 향상을 위한 설치 환경 개선 방안을 제시하였다.
The magnetic levitation system is currently receiving attention as an alternative transport system for the next generation. Overall system performance test on the dedicated track and facilities for maglev train have been fully completed for commercialization, that those are set up in In-cheon national air port site. And now a test drive is in progress. Unlike conventional rail structure, with new concept of method, the branching-off track has been designed for the structural characteristics of the exclusive railway, which is suitable for the bogie of the maglev train. But Of which system are getting stable and improving by countless trial and errors. Improvements proposal on installation environment of the branching-off track is presented that is to improve safety and for better maintenance by drawing environmental factors can be effect on operation of that and also comparing between strength and weakness with the other system.