철도서비스 품질을 결정하는 요소 중 RAM 성능향상은 매우 중요한 위치를 차지하고 있다. 특히 무인운전으로 운행되는 경량전철건설사업에 있어 계획단계의 예비 RAM 분석을 통한 높은 수준의 신뢰성확보가 요구되고 있다. 그러나 우리나라의 경우 기존 경량전철시스템의 예비 RAM 분석을 위한 데이터 부족으로 인해 외국 자료 및 외국 사에 의존해왔다. 본 논문은 선 개통되어 운행 중인 부산-김해 경전철의 고장데이터를 분석하여 이 결과를 바탕으로 발생빈도가 높은 시스템 및 장치에 대하여 중점 관리대상 지정 설계 및 제작/시공과정 반영하여 신뢰성을 향상시키는 방안에 대해 논하였다.
RAM Performance is the key element in determining quality of railway service. In Particular, high level of RAM management is required for light railway transit construction project with the unmanned operation through preliminary RAM analysis. However, our country has come to rely on foreign firm and data for the existing light railway transit system due to the data insufficient problem of Preliminary RAM. This study aims to suggest improving reliability from Busan-Gimhae light railway transit based on the analysis of high level of failure occurrence frequency system and device taking into consideration the specified design of priority management subject and construction process.