강체전차선 시스템은 지하철에 주로 적용되었으며, 최근 열차속도의 향상과 고속구간의 터널 적용을 위한 연구가 국내외에서 진행되어 왔다. 특히 해외에서는 최고속도 250km/h 구간에 적용 가능한 고속용 R-BAR 시스템이 개발되어 일부 고속 구간에 적용되었다. 강체전차선 시스템의 가장 중요한 특성인 급전성능은 접촉력으로 측정이 가능하며, 이러한 접촉력 특성은 R-BAR 의 형상 및 재질에 따른 정적특성과도 상관관계가 있다. 본 논문에서는 국내에서 개발된 R-BAR의 정적 특성 및 현장설치 검증을 위해 싱글 암 팬터그래프에서 측정한 접촉력 측정 결과를 분석하고, 국내외에서 개발된 R-BAR의 형상에 따른 정적특성 및 적용 알루미늄 합금 재료의 특성에 대해 3D 형상설계 툴을 이용하여 고찰한 결과로 250km/h급 R-BAR 개발 방향을 제시하고자 한다.
The rigid catenary system is mainly applied to the subway and recently studies on the rigid catenary system have been conducted for applications such as tunnels of high-speed line and speed improvement of a convention lines. Especially in overseas, a high-speed rigid catenary system had been developed for maximum speed up to 250km/h and was applied to a commercial high-speed line. Power feeding performance which is most important in a rigid catenary system can be measured by contact force and characteristics of this contact force are related to the shape and material of the R-BAR. In this paper, we analyze the measurements of contact force of a rigid catenary system which was developed in Korea and tested with a single arm pantograph after that we compare static characteristics of home and abroad R-BAR’s which have various shapes and materials. Moreover, we also propose the development direction of high-speed R-BAR which is applicable to high-speed line up to 250km/h.