열차 탈선사고는 그 발생빈도는 낮으나 피해 정도가 상당히 큰 재난사고로, 최근 국내외적으로 열차 탈선에 의한 사고가 종종 발생되고 있다. 철도를 운영 중인 세계 각국에서는 열차의 탈선 발생 후 피해 확대를 최소화하기 위한 대책으로 DCP(Derailment Containment Provision)를 적용하고 있다. DCP 개념은 일반적으로 3가지 형태로 분류되는데, 본 논문에서는 국외 적용사례를 통하여 DCP 개념에 대해 소개하고 국내의 경우와 비교하여 열차 탈선사고에 의한 피해를 최소화하기 위한 방안에 대해 고찰하고자 한다.
The train derailment accident occurs with a low incidence, but the damage due to train derailment can become quite big disaster. Recently, the derailment accident has often been occurring at home and abroad. The DCP (Derailment Containment Provision) is being applied to minimize expansion of damage by train derailment in various countries operating railway of the world. The concept of DCP generally categorizes it into three types. This paper introduces the concept of DCP by foreign case study and considers the countermeasures to minimize damage due to train derailment by comparing domestic case.