차량을 설계함에 있어 사용되고 있는 다물체 동역학 프로그램들은 보통 궤도를 단순화하여 모델링하기에 레일은 움직이지 않는 강체로 가정을 한다. 하지만 레일체결장치의 지지강성에 따라 레일의 움직임을 고려할 경우 차륜-레일의 접촉력은 그렇지 않은 경우에 비해 다른 양상으로 나타난다. 따라서 본 논문에서는 이러한 영향을 고려할 수 있는 in-house 프로그램을 통해 레일체결장치의 지지강성에 따라 차륜-레일의 접촉력 변화를 분석하고자 한다.
In order to make the track model simple, the normal multibody dynamics programs assumes that the rail does not move as if it is rigid. But when the supporting stiffness of rail fastening system is considered in the model, the wheel-rail contact force shows some other pattern compared with the case of rigid rail. Therefore this paper analyze the variation of wheel-rail contact force according to railpad’s stiffness by using in-house program that enables the rail to move vertically and laterally.