교통카드데이터는 정책수립, 공공분야 연구 등에서 활용 가치가 수 차례 입증된바 있는 교통정보이다. 또한 빅데이터로서 활용 가능성이 부각되면서 교통카드데이터의 이용 수요가 매우 높아지고 있는 상황이다. 그럼에도, 공공정보로서의 인식부족, 관계기관별 역할 정의 미흡, 공공목적을 전제로 하는 교통카드데이터 수집항목의 미정의, 개인정보 및 개인위치정보 침해에 대한 우려 등의 이유로 데이터 제공에 대한 협조가 부진하고, 그로 인해 이용이 매우 제한적인 상황이다. 본 연구에서는 이러한 문제점의 해결 및 보완 대안을 제시하고 향후 교통카드데이터가 공익적으로 활용이 활성화 될 수 있는 제도적, 기술적 방안을 제시하고자 한다.
Smartcard data is very useful information for transportation policy and public research. And smartcard data is a kind of Big Data. So It is need to promote public use of smartcard data. Nevertheless, there are many obstacles-the lack of understanding as a kind of public data, insufficient role definition among the agencies concerned, insufficient definition as the transportation information, the apprehension at the infringement of personal data. This paper analyzed the obstacles and proposed the solution to promote public use of smartcard data.