전기철도의 단권변압기(AT) 급전방식에서 비절연보호선(FPW)은 급전선과 전차선의 중성점으로부터 연결하여 가선하고 있다. FPW 는 전기철도 귀선회로를 구성하면서 전철주 및 완금, 철구조물에 연접하여 가선하고 섬락사고시 금속회로 구성으로 신속한 고장회로 차단이 가능하도록 하며, 계통의 사고시 고장전류의 흐름을 부담하는 기능을 가지고 있다. 또한 설치 위치에 따라 통신유도장해를 경감할 수 있도록 차폐 역할을 하고 있다. 가선방식은 토공구간에서 선로 좌,우측에 가선하며 터널내에서는 선로 중앙부 하수강구조물 등에 연접가선하며, 선로별 상,하선 각 1 회선을 설계하고 있다. 본 논문에서는 FPW 의 전류흐름을 해석하여 역할을 재검토하고, 터널 형태별 장주도에 따라 섬락보호지선(FPGW)과의 조합구성 방식을 검토하여 대안을 제시하였다.
One of the electric railway, Auto-Transformers(AT) from Fault Protection Wire(FPW) from feeder lines and contect wire of catenary that connect the overhead line. The orbiting FPW Electric Railway ear to configure, train, and a little slower, iron structure with a rock island and leisure accident metal circuit configuration, the rapid failure circuit block is possible, which would allow strain of the accident of electric current flow breaks down the ability to pay. Based on the location of the installation also encourage communication stumbling blocks to reduce the car to shut down. The KLC track on the left, and on the right track is good, and my tunnel lined up along the track to the steel water and fold in the good, and track stars, each 1 lines ship design. In this paper the current flow FPW role to review and interpret the tunnel, according to the mounting diagram, led by Fault Protection Ground Wire (FPGW) configuration in the combination, review alternatives to do them.