본 연구는 모바일 메신저 이용의 스트레스 요인은 무엇인지 탐색하고, 개인의 사회적 성향과 모바일 메신저 이용 행태, 그리고 메신저 이용에 대한 인식이 각 스트레스 요인과 어떠한 관련을 보이는지 살펴보았다. 이를 위해 우선, 대학생들을 대상으로 한 개방형 설문 응답 데이터를 바탕으로 모바일 메신저(카카오톡) 이용의 스트레스 요인을 측정할 수 있는 문항을 개발하였다. 그리고 온라인 설문을 통해 34세 미만 성인들의 응답 자료를 수집하였다. 스트레스 척도의 요인 분석 결과, 모바일 메신저 이용의 스트레스 요인은 ‘부담과 피로감’, ‘확인 의무’, ‘무의미한 대화’, ‘회피 불가’로 요약될 수 있었다. 사회적 성향 변인으로는 외로움과 커뮤니케이션 불안을 측정하였고, 모바일 메신저가 인간관계에 갖는 중요성과 유용성을 구분하여 측정하였다. 자료 분석 결과, 외로움과 커뮤니케이션 불안이 큰 사람들은 대체로 메신저 이용에 있어 스트레스를 크게 느끼고, 인간관계 유지에 있어 메신저의 역할을 중시하는 경향도 스트레스를 높이는 것으로 나타났다. 단, 메신저가 인간관계 유지에 실제로 유용하다고 인식하는 것은 메신저 이용의 피로감이나 무의미함을 경감시킬 수 있었다.
This study examined what constitutes mobile instant messaging (MIM) stress, and how MIM stress is related to loneliness, interaction anxiousness, MIM usage, relational usefulness and importance. Open-ended responses from college students were used to generate the MIM stress questionnaire, which was administered to young adults aged under 34 years via an online survey. An exploratory factor analysis yielded four factors of MIM stress: being exhausted by too many messages (burden), feeling obliged to check messages (checking), meaningless conversation (meaninglessness), and being unable to uncommunicate (unavoidance). MIM use amount and the numbers of chat-people and chat-groups were differently related to each of the four stress factors. As individual characteristics, loneliness was positively related to burden and unavoidance, while interaction anxiousness was positively related to checking, meaninglessness, and unavoidance. Relational importance of MIM relatively strongly increased all of the four stress factors. Relational usefulness, however, decreased burden and meaninglessness of MIM stress.