메뉴 건너뛰기
.. 내서재 .. 알림
소속 기관/학교 인증
인증하면 논문, 학술자료 등을  무료로 열람할 수 있어요.
한국대학교, 누리자동차, 시립도서관 등 나의 기관을 확인해보세요
(국내 대학 90% 이상 구독 중)
로그인 회원가입 고객센터 ENG
주제분류

추천
검색
질문

논문 기본 정보

자료유형
학술대회자료
저자정보
이성복 (서울시립대학교) 김명준 (서울시립대학교)
저널정보
한국소음진동공학회 한국소음진동공학회 학술대회논문집 한국소음진동공학회 2014년도 추계학술대회 논문집
발행연도
2014.10
수록면
888 - 892 (5page)

이용수

표지
📌
연구주제
📖
연구배경
🔬
연구방법
🏆
연구결과
AI에게 요청하기
추천
검색
질문

초록· 키워드

오류제보하기
This paper evaluates C<SUB>50</SUB> in elementary school classrooms and considers utilization of C<SUB>50</SUB> as an assessment indicator of acoustic performance. C<SUB>50</SUB> is early-to-late arriving sound ratio, recent study reported that C<SUB>50</SUB> is more appropriate as a measure of clarity and speech intelligibility than D<SUB>50</SUB> because it is linearly related to subjective responses. The average of C<SUB>50</SUB> in elementary school classrooms appeared to be about +2 dB ~ +3 dB throughout 500 Hz ~ 4 kHz. However, absolute evaluation is difficult because there is no suitable reference or standard yet. As deviation of C<SUB>50</SUB> according to location is larger than reverberation time, it is expected that C<SUB>50</SUB> will be more sensitive when someone assesses acoustic performance of classrooms. Correlation between C<SUB>50</SUB> and reverberation time is very high. From logarithmic regression equation, we can estimate appropriate range of C<SUB>50</SUB> in elementary school classrooms indirectly, using standard of reverberation time in ANSI.

목차

ABSTRACT
1. 서론
2. 이론적 고찰
3. C₅₀ 실태 평가
4. 결론
참고문헌

참고문헌 (0)

참고문헌 신청

이 논문의 저자 정보

이 논문과 함께 이용한 논문

최근 본 자료

전체보기

댓글(0)

0