동양사상전통에서 호흡술은 주된 수행의 방법으로 받아들여져 왔다. 어떤 도가 연구자들은 호흡술을 신비체험에 이르는 수단으로만 해석한다. 그러나 호흡법은 단순한 수단이 아니다. 호흡법은 그 자체로 고유한 이념을 지니고 있는 독자적 수양론으로서 벽곡, 도인 등과 같은 다양한 도가수양론의 한 분야다. 본고에서는 전한이전시기의 문헌에 나타난 호흡법의 이념을 검토했다. 『장자』에는 단순한 수단으로서의 호흡법과 정기의 흡입을 목적으로 하는 호흡법이 등장한다. 행기옥명에서는 정기의 흡입과 소우주유비의 관념을 확인할 수 있다. 각곡식기에서는 정기의 흡입과 시간에 따르는 소우주유비모델에 토대한 호흡법을 볼 수 있다. 십문의 호흡법은 정기의 흡입과 소우주유비모델 그리고 방중술과 결합된 양상을 지니고 있다. 정기의 흡입은 여러 문헌에 보이는 호흡법의 공통된 본질적 이념이었다. 호흡은 단순한 수단에 그치지 않고 그 자체 독립된 양생술이었던 셈이다. 선행연구에 따르면 이런 관념은 도가수양론의 원형이기도 하다. 이런 원형은 강신(降神)의 구도와 부합한다. 그렇다면 본고의 논의는 도가수양론의 연원이 무속이라는 주장의 근거로 해석될 수 있다.
Breathing meditation has been practiced as an important way of self cultivation in eastern religious and philosophical tradition. Some modern scholars majoring in Taoism interpret breathing meditation as just a method, by which one can reach mystical experience. However, breathing meditation is not just a method. This is an independent practice of Taoism"s self cultivation. This study investigated the behind idea of breathing practice, which is shown in the pre-Han literature. Zhuangzi has two models of breathing practice: the first one is just a method, by which one can experience mystical world view; the second is a breathing practice, based on the idea that a taoist accepts vital force by breathing. A writing on manipulation of vital energy written on jade(行氣玉名, Xingqiyuming), Elimination grain and eating vapor(却穀食氣, Quegushiqi) and Ten question(十問, Shiwen) have various ideas such as microcosm model, sexual arts. All related literatures contain a breathing practice, based on the taking vital force as a common and original idea. Preceding studies show that such a idea is the most important idea of Taoism"s self cultivation, and the structure of self-cultivation of Taoism corresponds to the structure of shamanism. This study can be interpreted to support the hypothesis supported by previous studies that Taoism"s self cultivation is originated from shamanism.