이 논문은 1960년대 북한문학의 4·19 전유방식을 비판적으로 분석하는 것을 목적으로 한다. 『문학신문』, 『조선문학』에 수록된 정론과 시 등 문헌텍스트를 역사주의적으로 담론 분석한다. 북한은 1960년 3·15 부정선거와 마산의거를 보도하면서 남한 주민의 궐기를 선동하였다. 4·19로 이승만 정권이 물러나자 북한 문단의 반응은 폭발적이었다. 특히 월북작가들을 중심으로 ‘민주주의적 자유’를 위한 ‘인민항쟁’을 지지하고 ‘파쇼테러통치’를 끝내며 그 배후인 미제가 물러나야 한다고 선동하였다. 리효운의 ?혁명의 서곡?(1960), 김상오의 ?그렇다, 그것이다, 만나야 한다?(1961) 등 4·19 소재 문학작품을 보면, 민주주의, 자주화, 통일 담론이 지배적이다. 이는 통일을 위한 소통과 공산화를 위한 선동이라는 양면성이 있다. 그런데 4·19 이후 1961년부터 매년 수행되는 북한의 4·19 기념 행사와 작품을 분석하면 의문이 생긴다. 4·19로 촉발된 ‘민주주의, 자유, 통일’ 담론이 월북작가들의 존재증명이나 반미 구호로 변질되었기 때문이다. 나아가 “남한 주민을 구하기 위해 더욱 열심히 노동하자”는 ‘천리마운동’의 노동 동원에 활용되었다. 4·19로 촉발된 민주주의와 자유, 통일담론이 북한 문단의 내부 변화를 끌어내지 못한 점도 간과할 수 없다. 북한은 1961년 5·16 쿠데타 이후 다시 남한을 예전과 동일하게 비판한다. 대신 4월을 김일성의 항일 빨치산 투쟁에 기원을 둔 ‘혁명 전통’으로 전유한다. 수령론에 따라 김일성 생일인 4월 15일을 ‘태양절’로 신성시한다. 4·19 담론과 4월 전유방식의 변화가 1960년대 북한의 문학 내지 사회변화를 상징적으로 보여준다고 하겠다.
The purpose of this study was to critically analyze the perspective of North Korean literature towards 4ㆍ19 Revolution in 1960s. This study presents analysis of discourses from the standpoint of historicism based on literature text such as doctrine, poems, etc., which are contained in Literature Newspaper and Joseon Literature. North Korea reported the 3.15 election fraud and Masan Movement in 1960, instigating the South Koreans to stage anti-government rally. The dismissal of Lee Seung-man Regime by the 4ㆍ19 Revolution triggered explosive response from the North Korean literary circles. Particularly, the North Korean literary circles stirred up the South Koreans to support the ‘people’s struggle’ for democratic freedom, put an end to the fascist terror reign, and made inflammatory pronouncement that the American imperialists, the de facto power, should pull out. Prelude to Revolution, the poem of Lee Hyo-woon, and other poems related to 4ㆍ19 Revolution are dominated by the discourse of democracy, independence, and unification. This reflects double-sidedness of communication for unification and propaganda for communization. However, the questions arise when we analyze the North Korean annual celebrations of 4ㆍ19 Revolution which have been held since 1961 and related literary works. The discourse of democracy, freedom, unification, which was triggered by 4ㆍ19 Revolution, has become the hallmark of authors who defected to North Korea or have been relegated to anti-American slogan. Moreover, such discourse has been used to mobilize the labor for Cheollima Movement(천리마운동) which has been pushed ahead under the banner “Let’s work harder to rescue the South Koreans.” It cannot be overlooked that the discourse of democracy, freedom, unification, triggered by 4ㆍ19 Revolution, has not led to internal change of North Korean literary circles. North Korea lambasted the South Korea again after 5ㆍ16 military coup d"etat in 1961. Instead, the North Korea marks April as the month of "revolutionary tradition" originating from the anti-Japanese partisan struggle led by Kim Il-Sung. According to the theory of the Great Leader, the North Korea holds sacred April 15 “Taeyangjeol”, the birthday of Kim Il-Sung”. The discourse on 4ㆍ19 Revolution and the change in the perspective toward April epitomize the changes in the North Korean literary or social change in 1960s.