메뉴 건너뛰기
내서재 알림
소속 기관/학교 인증
인증하면 논문, 학술자료 등을  무료로 열람할 수 있어요.
한국대학교, 누리자동차, 시립도서관 등 나의 기관을 확인해보세요
(국내 대학 90% 이상 구독 중)
로그인 회원가입 고객센터 ENG
주제분류

표현활동에서 창의성 가르치기 : 중학교 표현활동 지도의 어려움 및 통합적 지도방안 탐색
추천
검색
질문

Teaching Creativity in Expression-activity: Exploring Difficulties of Teaching Expression-activity and Integrated Teaching Methods in Middle School

논문 기본 정보

자료유형
학술저널
저자정보
이현주 (서울대학교) 박혜연 (서울대학교)
저널정보
한국여성체육학회 한국여성체육학회지 한국여성체육학회지 제28권 제3호 KCI등재
발행연도
2014.9
수록면
167 - 180 (14page)
DOI
10.16915/jkapesgw.2014.09.28.3.167

이용수

표지
📌
연구주제
📖
연구배경
🔬
연구방법
🏆
연구결과
표현활동에서 창의성 가르치기 : 중학교 표현활동 지도의 어려움 및 통합적 지도방안 탐색
AI에게 요청하기
추천
검색
질문

이 논문의 연구 히스토리 (2)

초록· 키워드

오류제보하기
The purpose of study was to explore actual methods to teach creativity in expression-activity. For this, I examined the difficulties experienced of teaching expression-activity and integrated teaching methods. Based qualitative research method, we implemented the study with participants, 4 teachers teaching expression-activity and their 120 students in middle school. For data collection, we conducted in-depth interview, non-participant observation, opened survey, and so on. Based on the Spradley(1980)"s method, we analyzed the data. The difficulties in teaching expression- activity are as follows. First, the difficulty in aspect of object is to pursue vaguely creativity characteristics. Second, the difficulty in aspect of content is to deal with limited content. Third, the difficulty in the aspect of method is to utilize the doing. The integrated teaching methods to overcome these difficulties and teach expression activities creatively are as follows. First, in the aspect of object, it is important internalizing importance of creativity education and diversifying factors of creativity. Second, in the aspect of content, it is important diversifying items and phasing the steps. Third, in the aspect of method, it is important suggesting experience activities and leading by example. We suggest theoretical and practical research should be expanded and specific teaching model, teaching manuals should be developed.

목차

ABSTRACT
Ⅰ. 서론
Ⅱ. 연구 방법
Ⅲ. 결과 및 논의
Ⅳ. 결론 및 제언
참고문헌

참고문헌 (0)

참고문헌 신청

이 논문의 저자 정보

이 논문과 함께 이용한 논문

댓글(0)

0

첫번째 댓글을 남겨주세요.

UCI(KEPA) : I410-ECN-0101-2015-690-002847499