본 연구에서는 우리나라 대학생의 취업준비행동이 시기에 따라 어떻게 다르게 나타나는지를 탐색하고자 하였다. 시기에 따라 취업준비행동이 변화하는 양상을 발달적 관점에서 이해함으로써 각 시기별 취업준비의 특징을 이해하고, 시기에 적합한 개입의 내용이나 방향을 제시하고자 하였다. 본 연구에서는 취업준비행동을 예비적 취업준비행동과 본격적 취업준비행동으로 구분하여 살펴보았으며, 취업준비를 위해 사용한 시간과 노력의 정도에 따른 취업준비행동의 강도를 살펴보고자 하였다. 우리나라의 서울과 지방에 소재한 18개 대학의 3, 4학년 대학생과 기업체 신입사원을 대상으로 3학년 초, 4학년 초, 취업직전 3개월 동안의 취업준비행동을 조사하였다. 총 표집인원은 1,024명이었으며 자기보고식 검사를 통하여 취업준비과정에서 찾아보았던 정보의 특성, 정보소스, 예비적/본격적 취업준비행동, 취업준비 강도 등을 측정하였다. 자료 수집은 2004년 3월 15일부터 3월 29일까지 약 2주간 이루어졌으며, 연구 결과에 따르면 우리나라 대학생의 취업준비행동은 시기에 따른 발달적 특성이 있는 것으로 나타났다. 즉, 3학년 초, 4학년 초, 취업직전의 순으로 시기가 변화함에 따라 공식적/비공식적 정보의 활용, 취업준비행동 전체, 예비적 취업준비행동, 본격적 취업준비행동, 취업준비 강도(시간과 노력)등에서 점차 점수가 높아지는 것으로 나타났다. 특히, 예비적 취업준비행동은 완만한 증가를 나타내는 반면 본격적 취업준비행동은 4학년 이후 급격하게 높아지는 것으로 나타났다. 따라서 취업지도 현장의 상담자들은 한국대학생의 취업준비행동이 시기에 따라 다르게 나타남을 이해하고 시기별로 적합한 개입이 이루어져야 할 것이다.
Since many Korean college students take various types of employment exams after deciding which career to follow, the employment preparation behavior is as important as the cognitive process of decision making in getting a job. The employment preparation behavior of college students are expected to develop according to college years. The purposes of this study are 1) to examine the types of behavior college students usually have and the information they search for a successful employment, 2) to examine how the employment preparation behaviour changes or develops according to time. 1,024 college students and new employees participated as research subjects for this study and were randomly selected from colleges in Seoul and other district of Korea. A set of questionnaires was administered to the 28 colleges and 4 companies. For successful employment, most college students gather information on factors such as salary, reputation, stability, prospects, welfare and working conditions, compatibility of work and aptitude, location, and terms of employment. Developmental features were found in employment preparation behavior as students advanced to a higher grade. In other words, there were significant differences in employment preparation behavior among junior, senior students and newly recruited employees who had graduated from colleges. The scores of employment preparation behavior such as information research, information sources(formal or informal), the stage of employment preparation behavior (preparatory and active), and the intensity of employment preparation behavior (time and effort) are getting higher as college students approach graduation. Newly recruited employees presented the highest level of employment preparation behaviors in all parts of employment preparation behavior. This study shows that employment preparation behavior have developmental features according with the time flow and that preliminary employment preparation behavior increases slowly but active employment preparation behaviors increases dramatically starting from senior year.