터보프롭엔진의 배기덕트 압력손실에 의한 엔진성능 감소를 예측하기 위해 전산유동해석과 엔진싸이클덱을 이용한 추력감소 및 연료소모율증가 예측방법을 정립하였다. 본 방법으로 기존 터보프롭항공기의 추진계통에서 배기덕트의 형상을 일부 개선할 경우 동일 비행조건에서 연료소모율이 약 1% 정도 개선 될 수 있음을 보았다. 이는 항공기 운영경제성 향상 기여측면에서 전기체 항력 약 10cts 절감과 동일한 수준으로 본 방법을 통해 추진계통의 흡/배기구 형상이 최적설계되면 운영비용(COC, Cash Operating Cost) 절감에 기여할 수 있을 것으로 판단된다.
To predict engine performance decrease due to pressure loss of exhaust duct of turboprop engine, analysis methodology used CFD and Engine Cycle Deck was set up. If exhaust duct shaping of general turboprop aircraft propulsion system can be improved slightly, SFC (specific fuel consumption) was reduced about 1% in same flight condition. This 1% SFC improvement could be regarded as 10 cts reduction of aircraft drag coefficient. Optimization design of turboprop air induction and exhaust system will contribute to COC (Cash Operating Cost) improvement of turboprop aircraft.