한국항공우주연구원은 소형 터보제트/팬 엔진의 고고도 성능시험이 가능한 설비를 1999년 국내 최초로 설치 완료하여, 현재까지 운용 중에 있으며, 2003년에는 KOLAS(공인시험기관인정기구)로부터 국제공인시험기관 인정을 획득하여 설비의 국제적인 신뢰도를 확보하였다. 2008년에는 터보샤프트엔진의 시험이 가능하도록 설비를 업그레이드 하여 수리온 엔진의 고고도 성능시험을 성공적으로 완료하였다. 이 외에도 설비의 저온모사 설비를 활용하여 국내개발 전압관의 방빙성능 테스트를 수행완료 하였으며, 고압공기를 활용한 RBCC(Rocket Based Combined Cycle) 엔진의 이젝터 성능시험도 수행하는 등 다양한 영역에서 설비가 활용되고 있다. 본 설비에 장착되어 있는 총 3대의 대유량 압축기의 구성을 변경하여 최고 40,000 ft의 고도와 마하수 1까지 모사가 가능하며, 최대 입구공기 유량과 압력은 각각 40㎏/s@2bar와 4bar 이다.
An altitude test facility(AETF) for gas turbine engines was built at the Korea Aerospace Research Institute(KARI) in 1999 and has been being operated well until now. AETF acquire international certification from KOLAS(Korea Laboratory Accreditation Scheme) about thrust and SFC of turbo-jet/fan engine for international reliability. At 2008, an AETF of KARI has capability of turbo-shaft engine altitude test with upgrade of facility and altitude engine test of SURION was performed successfully. Above this, AETF of KARI has been used in the various area of aerospace. Anti-icing test of total pressure probe and ejector mode test of RBCC(Rocket Based Combined Cycle) engine also performed with low-temp and high pressure air source capacity, respectively. AETF can simulate up to 40,000 ft and Mach 1 with three large scale compressor. Maximum inlet air flow and pressure is 40㎏/s@2bar and 4bar@15㎏/s.