액체로켓의 고압조건 연소실에는 액체, 기체, 초임계(Supercritical, Transcritical) 상태가 모두 존재하며, 공기흡입식 추진기관의 연소 반응장과 구별되는 특징을 보인다. 따라서 고성능의 엔진개발을 위해서는 고압 연소 반응장에 대한 연구가 필수적으로 이루어져야한다. 본 연구에서는 고압조건(P<SUB>comp</SUB>=5.6㎫)에서의 CH4-LOx 연소반응을 수치적으로 해석하였으며, MASCOTTE 고압연소실험 장치에서 이루어진 실제 실험결과와의 비교를 통해 타당성을 검토하였다.
High pressure combustion with multiphase--liquid, gas, and supercritical phase--mixtures are widely used technology in the high efficiency liquid propellent rocket engine. This is the typical characteristics differentiate from the combustor of conventional air-breathing engines. Therefore, successful research of high pressure combustion at supercritical condition is essential to develope a high efficiency liquid rocket engine. Numerical studies have been carried out to explore capabilities of numerical method for LOx-CH4 non-premixed flames at high pressure. In this paper, corresponding numerical results are presented and compared with experimental result of MASCOTTE facility.