메뉴 건너뛰기
.. 내서재 .. 알림
소속 기관/학교 인증
인증하면 논문, 학술자료 등을  무료로 열람할 수 있어요.
한국대학교, 누리자동차, 시립도서관 등 나의 기관을 확인해보세요
(국내 대학 90% 이상 구독 중)
로그인 회원가입 고객센터 ENG
주제분류

추천
검색
질문

논문 기본 정보

자료유형
학술저널
저자정보
金寶林 (충북대학교)
저널정보
한국일본문화학회 일본문화학보 日本文化學報 第 63輯
발행연도
2014.11
수록면
281 - 297 (17page)

이용수

표지
📌
연구주제
📖
연구배경
🔬
연구방법
🏆
연구결과
AI에게 요청하기
추천
검색
질문

초록· 키워드

오류제보하기
The goal of this paper is to review the description about Ganghwa Treaty in eight current Korean history textbooks of high school based on four criteria: an inconsistent terminology, the term(fact) evaluation, the lack of commentary.
Until now, we have examined the distortion of Japanese history textbook or we have been interested in the left and right of Korean history textbooks. But back to the basics of teaching Korean history textbooks, we have to acknowledge that many of the errors in the Korean history textbooks are also needed to be corrected. History term is the form of recognition and representation with the public agree.
In the case of Ganghwa Treaty, there are the term mismatch between eight textbooks, the problem of evaluation, the lack of commentary and the factual incorrectness. As you have seen, when we say the historical evaluation about the Ganghwa Treaty in the textbooks, we have to reveal the definition of "Modern" and "inequality" in the historical context.

목차

1. 머리말
2. 교과서간 용어 사용의 불일치
3. 용어(사실)에 대한 해석
4. 해설의 부족
5. 사실의 오류
6. 맺음말
[참고문헌]
要旨

참고문헌 (0)

참고문헌 신청

이 논문의 저자 정보

이 논문과 함께 이용한 논문

최근 본 자료

전체보기

댓글(0)

0

UCI(KEPA) : I410-ECN-0101-2016-913-000988788