본 연구는 ‘공정기술혁신 진화모형’을 통해 공정혁신이 지배적디자인의 결정에 미치는 영향을 분석하고, 공정혁신이 원가혁신―공정디자인혁신―융·복합혁신의 단계들을 거쳐 진화하고 있다는 것에 대한 이론적 논거를 구축하는데 목적을 두고 있다. 지배적디자인에 관한 선행연구들은 제품 자체나 제품기술혁신 측면에서만 이슈를 논하고 있는데 반해 본 연구는지배적디자인 개념이 제품뿐만 아니라 공정과 공정기술에도 적용될 수 있으며, 공정기술이 지배적디자인을 형성하는 과정에서 발생하는 혁신의 패턴을 분석하여 공정기술혁신의 진화모형을 제안하고자 한다. 공정기술의 혁신 과정을 살펴보면 초기 공정시스템의 구축 이 후 몇 가지 특징적인 성격을 지닌 단계들을 거치며 진화한다는사실을 발견할 수 있다. 공정기술혁신의 진화과정은 1) 원가혁신의 단계, 2) 공정디자인혁신의 단계, 3) 융·복합혁신의 단계로 구성된다. 공정기술의 초기혁신은 원가절감 위주의 혁신이 주를 이루지만, 공정에 관한 경험과 이해가 축적되면서 공정을 분할하고 재구성하는 이른바 공정디자인혁신이 발생한다. 공정디자인혁신 단계에서는 모듈 개념을 활용하여 공정구조를 변경하는 역량과 이를 통합적으로 관리하는 역량이 필요하다. 마지막으로 공정기술에 대한 지식과 노우하우(know-how)를 바탕으로 연관 공정들을 융·복합하여 새로운 제품개념을 구현할 수 있을 정도로 고도화된 공정기술의 혁신능력이 갖추어 진다. 본 연구는 공정기술혁신의 발전과정을 이해하고 공정기술과 지배적디자인과의 관계를 분석하기 위하여 공정기술혁신을 관찰하고 자료 수집이 용이한 조선산업을 분석 대상으로 하고 있다. 조선산업은 한국 기업들이 현재 지배적 경쟁력을 확보하고 있는 산업으로서, 지배적디자인의 개념이 형성된 제품들은 초창기의 유조선, 벌크선, 컨테이너선에서 시작하여LNG운반선, 초대형 컨테이너선을 지나 현재는 해양플랜트와 같은 고부가가치 제품들을 중심으로 구성되어 있다. 각 제품들마다 유럽, 일본, 중국 등 해외 국가의 기업들과 경쟁하였지만 우수한 공정기술을 바탕으로 현재까지도 해양플랜트부문에서 시장점유율 전 세계 1위의 위치를 지키고 있기 때문에 공정기술과 지배적디자인의 관계를 실증적으로 분석하기에 매우 적절한 자료를 확보할 수 있다. 본 연구가 제시하는 ‘공정기술혁신 진화모형’의 공헌 점은 다음과 같다. 첫째, 제품디자인 중심으로 연구되어온 지배적디자인의 개념에 공정디자인의 개념을 함께 포함하는 것이 타당함을 보이고 있다. 둘째, 그간 제품혁신에 비해 연구가 충분히 이루어지지 못했던 공정혁신에 관한 이론적인 틀을 제공하는 동시에 Utterback & Abernathy(1975), Abernathy& Utterback(1978)의 제품·공정혁신 모형의 한계점을 보완하고 있다. 과거의 모형은 제품혁신이 출현한 이후에 공정혁신이 뒤따르는 혁신의 순차성을 전제하고 있지만, 본 연구가 제안하는 연구모형은 공정기술의 혁신과 연관 공정기술들간 융·복합이 새로운 제품개념의 출현으로 이어지는 ‘제품-공정-제품’의 발전과정과 이를 뒷받침하는 논리를 제시하여 차별 점을 두고 있다. 마지막으로, 본 논문의 분석 대상인 조선산업에서 한국 기업들의 경쟁우위는 저렴한 인건비를 기반으로 하는 원가경쟁력이 아닌 생산 공정과 제품에 대한 깊은 이해를 바탕으로 프로세스를 재 디자인 하고, 통합적으로 관리하며 연관 공정들과의 융·복합을 통해 새로운 제품개념을 창출하는 공정기술역량에 있음을 제시하고 있다.
In this study, we examine the impact of process innovation on the determination of dominantdesign by using “The Model of Evolution of Process Technology Innovation” and establish the theoretical basis for the evolution of process innovation in three stages: the cost innovation stage, the process design innovation stage, and the conversion in innovation stage. Priorstudies on dominant design discussed issues limited to aspects of the product itself or product technology innovation. However, in this study we analyze patterns of process technology innovation generated in the course of creating dominant designs with the Model of Evolution of Process Technology Innovation to present a concept of dominant design that could be applied to the process and process technology behind the products. In process technology innovation, there is an evolution consisting of some characteristic stages occurring after the initial setup of the process system. These stages in the evolution of process technology innovation include: 1) the cost innovation stage, 2) the process design innovation stage, and 3) the conversion in innovation stage. Initial innovation of process technology consists mainly of innovations for cost reduction. The innovation of process design stage, that can divide or reconfigure the process, occurs after accumulating experience and understanding of the corresponding process. In this stage the capability to change process structure by employing the module concept, and the capability to conduct the integrated control of changing the whole process are required. Finally, the advanced capability of process technology innovation that can create a new product concept through integrating and/or fusing associated processes with the knowledge and capabilities of the original process can be implemented. In this study, using the process technology innovation in the shipbuilding industry enabled the collection of feasible data and information to examine and understand the progress of process technology innovation and analyze the relationship between process technology and dominant design. The Korean shipbuilding industry currently has the dominant position globally, along with its products embodying dominant designs, such as oil tankers (in the early days), bulkcarriers, container ships, LNG carriers, ultra large container ships, and the high value added offshore plants. Each product competed with products from other suppliers in Europe, Japan, and China. Based on its superior process technology, the Korean shipbuilding industry attained the largest portion of the global market. This allowed us quite pertinent data and information for the empirical analysis of the relationship between process technology and dominant design. The contributions of the ‘Model of Evolution of Process Technology Innovation’ presented in this study are as follows: First, it shows that the addition of the concept of process design to the concept of dominant design, which had previously been studied mainly in terms of productdesign, is valuable. Second, it provided us with the theoretical framework to explore processinnovation, which has been insufficiently studied when compared with product innovation. Italso complemented the limitations of the Product/Process Innovation Model presented by Utter back & Abernathy (1975) and Abernathy & Utter back (1978). The previous model of product/processinnovation assumed that process innovation followed product innovation. However, this study shows the basis for the model presented, and the product-process-product sequence that integrates and fuses the process innovations and associated process technologies that could lead to theintroduction of a new product. Finally, the capability of process technology innovation that enabled process re-design through a comprehensive understanding of products and production processes beyond cost competitiveness, and provided the integration/fusion of associated processes along with integrated control of processes, was suggested as the foundation of the competitiveness of the Korean shipbuilding industry.