최근 소비자들은 다양한 형태의 소셜 미디어를 이용하여 관광정보를 탐색하고 관광 콘텐츠를 공유하고 있다. 또한 관광정보와 관련하여 자신의 의견을 교환하면서 다른 사람들과 관계를 형성하고 있다. 이에 따라 관광분야에서도 소셜 미디어에 대한 연구가 이루어지고 있는데 주로 정보 수용과 태도 형성에 대한 것이다. 하지만 관광정보 특성에 초점을 두고 그로인한 인지적 반응, 소셜 미디어에서의 다른 사용자들과의 관계의 정서적 반응과 다른 사용자들의 영향 등으로 사용자들의 관광정보 공유의도 형성을 설명하고자 하는 연구는 미비한 편이다. 이에 본 연구는 소셜 미디어의 관광정보를 설득적 메시지로 고려하여 정보 품질과 정보원 신뢰성이 지각된 유용성, 사회적 자본 그리고 사회적 규범을 통해서 사람들의 관광정보 공유의도에 영향을 미치는지를 정교화 가능성 모델, 사회적 영향 이론, 사회적 자본 이론을 통합한 관점으로 파악하고자 했다. 이를 위해 온라인 조사를 실시한 후 총 700부의 유효한 설문으로 실증적 검증을 하였다. 연구 결과, 소셜 미디어의 관광 정보원 신뢰성은 지각된 유용성, 사회적 자본, 사회적 영향에 유의한 영향을 미쳤다. 그리고 지각된 유용성과사회적 영향은 사회적 자본에 긍정적 영향을 주는 요인임을 확인하였다. 마지막으로 지각된 유용성, 사회적 자본 그리고 사회적 영향은 관광정보 공유의도 형성에 중요한 변수임으로 나타났다. 하지만 관광정보의 품질은 지각된 유용성에 유의한 영향을 미치지 않았다. 본 연구는 소셜 미디어에서 개인들의 관광정보 공유의도를 정교화 가능성 모델, 사회적 영향이론, 사회적 자본의 이론을 통합하여 실증분석 한 점에 그 이론적 시사점이 있다. 또한 본 연구의 결과를 통해서 소셜미디어에서 정보의 품질보다는 정보원의 신뢰성이 더 중요하며 다른 사용자의 영향력도 중요한 것으로 나타났다. 이에 소셜 미디어 업체는 정보 검색의 기능을 충실히 제공해야하며 관광관련 마케터들은 이용자들과의 관계 형성에도 주의를 기울여야 할 것이다.
Recently, more and more people are using social media to create relationships and shareinformation. Thanks to the maturing mobile digital environment, social media is becoming anincreasingly useful tool in information-gathering, and it has brought about changes in touristbehavior. People also use a variety types of social media to search for tourism information, share content, and exchange their thoughts. As a result, many studies on social media withinthe context of tourism have been undertaken-many of which focus mainly on identifying thereception of information and the formation of attitudes. However, the influence of cognitiveprocesses, social relationships, and other user effects on intention to share tourism information has seldom been examined. This study was designed to identify the determinants of userintention to share tourism information through the use of social media, by using the unifiedtheoretical framework of the elaboration likelihood model, social influence theory, and socialcapital theory. To explain the intention to share tourism information through the use of socialmedia, this study combines these theories and examines the influence of argument quality and source credibility, as these drive user assessments of perceived usefulness, social capital, and social influence. This study makes use of a sample dataset of 700 individuals who use social media to search for tourism information; we analyzed the suggested hypotheses by making use of the structural equation model. We found that source credibility was a predictor of perceived usefulness, socialcapital and social influence. And perceived usefulness and social influence had a significant effect on social capital. Furthermore perceived usefulness, social capital, and social influence affected the intention to share tourism information; however, argument quality was not found to be a predictor of perceived usefulness. Accordingly, the findings of this study bear some theoretical and practical implications. The theoretical implications of this study are as follows. First, this study explains the individuallevelintention to share tourism intention, using a unified theoretical framework based on the elaboration likelihood model, as well as social influence theory and social capital theory. Second, this study confirms the relationships among argument quality, source credibility, social influence, perceived usefulness, social capital, and intention to share tourism information. Additionally, this study provides some practical guidelines for the tourism industry. First, the results show that source credibility has an effect on perceived usefulness; thus, there is a need in socialmedia to promote source credibility in preference to argument quality. Second, tourism enterprises, government, and destination-marketing organizations that use social media should closely examine people’s opinions on it. Finally, given the strong effect of perceived usefulness and socialcapital on the intention to share tourism information, social media should provide informationsearchfeatures, and tourism marketing professionals should pay closer attention to building relationships with users.