본 사례는 삼성전자와 애플의 "스마트폰 전쟁"을 통하여 변화하는 휴대폰 산업의 특징과 이에 대한 기업 전략에 대하여 논의한다. 휴대폰 산업은 피처폰 중심에서 스마트폰 중심으로 산업 구조가 변화하였는데, 애플이 스마트폰 산업생태계를 혁신하며 휴대폰 산업의 새로운 지평을 열었다. 삼성전자는 스마트폰 산업의 후발기업이지만 빠른 속도로 애플을 추격하였다. 반면 정보통신 산업의 확고한 리더였던 노키아는 추락하였다. 본 사례를 통하여 플랫폼 리더십 확보와 산업생태계 조성을 위한 삼성전자와 애플의 치열한 경쟁과 전략을 분석한다. 또한 스마트폰 제조업체와 운영체제 및 애플리케이션 개발자 사이의 관계를 조명하고 특허 소송과 같은 쟁점도 탐구한다. 본 사례는 패러다임 변화 하에서의 기업 전략과 플랫폼 산업에서 리더십 확보를 통한 경쟁 전략에 관하여 시사점을 제공한다.
This paper examines the recent smartphone war between Samsung Electronics and Apple Computers. By pioneering the smartphone, Apple opened a new horizon in the mobile phone industry. Samsung, a latecomer in this segment of the market, belatedly yet rapidly pursued Apple. Nokia, formerly an ironclad leader in the communications and information technology industry, fell behind. In this study, key success factors of the smartphone industry are found to be totally different from those of the feature phone industry. Samsung and Apple compete intensively for the critically important software portion of the market. Platform leadership and industry ecosystems are particularly highlighted in this analysis of the smartphone war. Relationships between smartphone manufacturers and operating system developers are also discussed, and comments on patent litigation are provided.