메뉴 건너뛰기
Library Notice
Institutional Access
If you certify, you can access the articles for free.
Check out your institutions.
ex)Hankuk University, Nuri Motors
Log in Register Help KOR
Subject

청소년 역량지수 측정 및 국제비교 연구Ⅰ: IEA ICCS 2016 - 총괄보고서
Recommendations
Search
Questions

논문 기본 정보

Type
Research report
Author
성은모 (한국청소년정책연구원) 백혜정 (한국청소년정책연구원) 진성희 (인하대학교)
Journal
National Youth Policy Institute 한국청소년정책연구원 연구보고서 [연구보고-14-R20]
Published
2014.12
Pages
1 - 325 (325page)

Usage

cover
📌
Topic
📖
Background
🔬
Method
🏆
Result
청소년 역량지수 측정 및 국제비교 연구Ⅰ: IEA ICCS 2016 - 총괄보고서
Ask AI
Recommendations
Search
Questions

Abstract· Keywords

Report Errors
The purpose of this research was to develop and validate of the Korean Youth Competency Questionnaire (KYCQ) for IEA 2016 ICCS to make an international comparative study. To address this goal, there were reviewed and analyzed previous research and study for youth competencies such as DeCeCo project, Learning Matrix of UNESCO, Competency-based learning system of advanced countries, 2013 adult competencies, report of National Youth Policy Institute and etc. Based on literature review, KYCQs were developed the 5 competency clusters, 16 sub-competency ; life-long learning competency(thinking, intellectual tool use, learning adaptability), life management competency(health management, task management, situation management, emotional management), carrier development competency(carrier design, leisure use, profiteer sprit), inter-personal relationship competency(relationship, leadership, collaboration), and social participant competency(personal citizenship, community citizenship, global citizenship). The beginning KYCQ in 5 competency clusters, 16 sub-competency were 332. In order to validate 332 items of the KYCQ, 6,758 youths were participated a validation survey. There were 1,248 elementary school students, 2,558 muddle school students, and 2,952 high school students. As a result, there were developed and validated 232 items of the KYCQ, reliability coefficient were over 0.7 ; 37 items of life-long learning competency, 48 items of life management competency, 40 items of carrier development competency, 46 items of inter-personal relationship competency, and 63 items of social participant competency. Also, to validate the structure of KYCQ as goodness-of-it fit statistics, the overall fit of model had a good model fit. Based on the results, some youth policies were suggested to increase the youth competency.

Contents

[표지]
[발간사]
[국문초록]
[연구요약]
1. 연구목적
2. 연구내용
3. 연구추진체계
4. 연구방법
5. 연구결과
5. 논의 및 정책적 제언
[목차]
표목차
그림목차
[제Ⅰ장 서론]
1. 연구의 필요성 및 목적
2. 연구내용
3. 연구추진체계
[제Ⅱ장 청소년 역량에 대한 선행문헌 분석]
1. 청소년 역량의 개념 및 특징
2. 청소년 생애학습역량의 개념 및 하위구성요소의 탐색
3. 생활관리역량의 개념 및 하위구성요소의 탐색
4. 진로개발역량의 개념 및 하위구성요소의 탐색
5. 대인관계역량의 개념 및 하위구성요소의 탐색
6. 사회참여역량의 개념 및 하위구성요소의 탐색
[제Ⅲ장 연구방법]
1. 청소년 역량지수 측정 도구 개발 개요
2. 청소년 역량지수 측정 도구 예비 문항 개발
3. 청소년 역량지수 측정 도구 문항 개발 예비 본 조사 개요
4. 자료분석
[제Ⅳ장 연구결과 : 청소년 역량 측정 도구 개발]
1. 생애학습역량 측정도구 문항 개발
2. 생활관리역량 측정도구 문항 개발
3. 진로개발역량 측정도구 문항 개발
4. 대인관계역량 측정도구 문항 개발
5. 사회참여역량 측정도구 문항 개발
6. 청소년 역량지수 측정도구 최종 영역 및 문항 구성
7. 청소년 역량지수 구성 체계에 다른 개념적 특징
[제Ⅴ장 논의 및 정책제언]
1. 논의
2. 정책적 제언
[참고문헌]
[부록]
[Abstract]
[2014년 한국청소년정책연구원 간행물 안내]

References (0)

Add References

Related Authors

Frequently Viewed Together

Recently viewed articles

Comments(0)

0

Write first comments.

UCI(KEPA) : I410-ECN-0101-2016-330-001287296