본 연구는 창의적 체험활동에 활용할 수 있는 초등학교 중학년 대상의 체험적 요소를 포함한 활동중심의 식생활교육교재와 지침서를 개발하고자 실시하였다. 교재는 영양, 요리, 환경과 위생, 식품, 식문화의 다섯 개대단원에 총 34차시 분량으로 구성하였다. 영양 대단원에서는 꼭꼭 씹어 먹기, 아침식사, 간식, 골고루 먹기, 나트륨·지방·당 적게 먹기에 대한 내용이 들어 있고, 요리 대단원에서는 학교급식이 이루어지는 과정, 식품 다듬기와 씻기, 썰기, 나물무치기, 밥짓기, 찌기에 관련된 소단원이 있다. 환경과 위생 대단원은 음식물쓰레기, 설거지, 개인위생, 불량식품, HACCP인증식품, 지역농산물에 대한 내용을 다루고 있고, 식품 대단원에서는 잡곡, 색깔채소, 해조류, 등 푸른 생선, 우유와 유제품, 건강음료, 라면에 대한 내용이 들어 있다. 식문화 대단원에서는 떡국, 쌀강정, 미역국, 깍두기, 콩으로 만든 식품, 중국과 베트남의 식문화에 대해 알아보도록 하였다. 교재는 활동지 형식을 가지고 있고, 다양한 활동중심으로 구성되어 있다. 지도서의 각 대단원은 단원의 배경, 목표, 지도계획, 지도상 유의점으로 구성하였고, 각 차시별로는 학습목표와 교수·학습자료, 유의점, 교수학습과정, 참고자료 순으로 하였다. 시범학교를 운영한 후 수용도 평가 결과 개발 교재가 학생들의 요구와 인지발달 수준에 적합하게 구성되었다고 평가할 수 있었다. 본 교재는 요리활동이 많이 포함되어 있어서 10명~15명 정도의 인원으로 하여 자율활동에 있는 적응활동이나 동아리 활동의 실습노작활동에 이용하는 것이 적합하다고 생각된다. 본 교재가 식생활교육 활성화와 학생들의 올바른 식습관 형성에 조금이나마 도움이 되었으면 한다.
This study was conducted to develop a dietary life education textbook and teaching manual for creative activities of elementary school students in middle grade. First, we extracted dietary life related contents from textbooks for third and fourth grade and created systematization of contents involving educational objectives, goals, contents and activities. The development of textbook and teaching manual were based on systematization of contents. The textbook was composed of five major chapters, which were ‘nutrition’, ‘cooking’, ‘environment and hygiene’, ‘food’ and ‘dietary culture’. Each major chapter having six to seven smaller chapters, adding up to a total of 34 smaller chapters. The textbook was in activity format so that can be readily and directly used in actual classes. The textbook had fun characters and various activities (particularly a lot of cooking activities) to deliver the main theme of each chapter. The teaching manual was composed of background, goal, teaching plan and teaching point. The smaller chapters had learning goal, teachinglearning resources, important points, teaching-learning process and reference material. In evaluation after operating the model school, the developed textbooks were suited for students` needs and cognitive level. This textbook can be utilized at creative activities consisting of ten to fifteen students. (Korean J Community Nutr 18(3) : 203~212, 2013)