메뉴 건너뛰기
.. 내서재 .. 알림
소속 기관/학교 인증
인증하면 논문, 학술자료 등을  무료로 열람할 수 있어요.
한국대학교, 누리자동차, 시립도서관 등 나의 기관을 확인해보세요
(국내 대학 90% 이상 구독 중)
로그인 회원가입 고객센터 ENG
주제분류

추천
검색
질문

논문 기본 정보

자료유형
학술저널
저자정보
저널정보
한국사회체육학회 한국사회체육학회지 한국사회체육학회지 제38권 제1호
발행연도
2009.11
수록면
117 - 125 (9page)
DOI
10.51979/KSSLS.2009.11.38.117

이용수

표지
📌
연구주제
📖
연구배경
🔬
연구방법
🏆
연구결과
AI에게 요청하기
추천
검색
질문

초록· 키워드

오류제보하기
The purpose of this study is to clarify the main characteristics of practical knowledge in golf teaching based on Merleau-Ponty`s phenomenology of sensitive perception. Merleau-Ponty criticizes an intellectual model for explicating acquisition of skill in practice, and suggests a practical knowledge based on central notions of his phenomenology of embodiment, namely schema of body(habitual knowledge) and intentional arc. The schema of body is understood as a way that my body is situated and dwells in the world. The intentional arc based on the embodiment signifies the interconnection of skillful action and perception. So, practical knowledge in golf teaching has to get sensibility and skillful technology that is based on habitual action. but nowadays, most of golfers and instructors relying to heavily on mechanism training. So, this paper makes that these central notions of the embodiment in Merleau-Ponty`s the theory of sensibility can provide an alternative theoretical basis for the understanding of practical knowledge in golf. Finally, for getting practical knowledge, we have to exercise steadily on actual fighting and then, even though we don`t know how to make it mechanical process, we need to get more skillful training.

목차

등록된 정보가 없습니다.

참고문헌 (20)

참고문헌 신청

함께 읽어보면 좋을 논문

논문 유사도에 따라 DBpia 가 추천하는 논문입니다. 함께 보면 좋을 연관 논문을 확인해보세요!

이 논문의 저자 정보

이 논문과 함께 이용한 논문

최근 본 자료

전체보기

댓글(0)

0