본 연구의 목적은 난타활동이 청소년의 자기효능감과 스트레스에 미치는 효과를 알아보는데 그 목적이 있다. 조사대상은 부산 동래구 H기독문화센터의 청소년으로 난타활동에 참여한 20명과 참여하지 않은 20명 총 40명이며, 조사방법은 사전-사후질문지를 사용하였다. 자료의 분석은 SPSS 12.0을 이용하여 연구대상자의 동질성과 이질성 및 효과 검증을 위해 독립표본의 t검정과 대응표본의 t검정을 실시하였다. 본 연구에서 얻어진 결과는 다음과 같다. 첫째, 난타활동은 청소년의 자기효능감 증진에 긍정적인 효과가 나타났다. 난타활동을 경험한 청소년들은 경험하지 않은 청소년보다 자기효능감의 하위변인인 자신감, 자기조절효능감, 과제난이도선호의 점수가 의미 있게 더 높은 것으로 나타났다. 둘째, 난타활동은 청소년의 스트레스 해소에 긍정적인 효과가 나타났다. 난타활동을 경험한 청소년들은 경험하지 않은 청소년보다 스트레스의 하위변인인 부모, 학업, 친구, 외모, 물질의 점수가 의미 있게 더 낮은 것으로 나타났다. 셋째, 실험집단에서 난타활동전과 난타활동 후, 자기효능감의 하위변인인 자신감, 자기조절효능감, 과제난이도선호 점수에서 유의미한 차이를 보였다. 즉 난타활동전보다 난타활동후의 자기효능감 점수가 의미 있게 더 높은 것으로 나타났다. 넷째, 실험집단에서의 난타활동전과 난타활동 후, 자기효능감의 하위변인인 부모, 학업, 친구, 외모, 물질 점수에서 유의미한 차이를 보였다. 즉 난타활동전보다 난타활동후의 스트레스 점수가 의미 있게 더 낮은 것으로 나타났다.
The purpose of this study is to find out the effects of Nanta performance on self-efficacy and stress of adolescents. This research was carried out for forty adolescents from H Christian Culture Center in Dongnae-gu. Twenty of the participated in Nanta performance and the other twenty didn`t and the questionnaires were used for research before and after the performance. By using SPSS 12.0, t-test Independent sample and Paired sample is carried out to verify the homogeneity and heterogeniety and effects for data analysis. The results are as follows; First, nanta performance showed positive effect on the self-efficacy of adolescent. Those who experienced Nanta performance showed higher score than those who did not in self-confidence, self-regulated efficacy, and preferred task difficulty scale, which are the subordinate variable of self-efficacy. Secondly, Nanta performance showed positive effect on the stress of adolescent. Those adolescents who experienced Nanta performance had lower score than those who did not in parent, study, friends, appearance, and finance, which are subordinate variables of stress. Third, there is significant difference in the score of subordinate variables of self-efficacy such as self-confidence, self-regulated efficacy, and preferred task difficulty scale before and after Nanta performance in the same group. The score of self-efficacy after performing Nanta turned out to be higher than before the Nanta performance. Forth, there is significant difference in the score of subordinate variables of stress such as parent, study, friends, appearance, and finance before and after Nanta performance in the same group. The score of stress after performing Nanta turned out to be significantly lower than before the Nanta performance.