항공기는 고도에 따라 수시로 압력과 온도가 변화하기 때문에 이를 제어하기 위한 환경 제어 시스템이 필요하다. 환경 제어 시스템의 핵심 부품인 ACM(Air Cycle Machine)은 엔진으로부터 유입된 고온의 공기를 역 브레이튼 사이클을 이용해 냉각시켜 기내의 여압과 온도를 조절한다. 본 논문에서는 ACM의 원심압축기 설계 형상을 이용해 모델링하고 전산유체해석을 수행하였다. 또한 전산유체해석을 통해 원심압축기의 성능 특성을 실제 실험 결과와 비교하여 검증하였다. 전산유체해석을 위해 상용 CFD 소프트웨어인 ANSYS의 Design Modeler, BladeGen, CFX를 이용하였다.
Aircraft requires ECS(Environmental Control System) since the change in pressure and temperature from time to time as the aircraft altitude. ACM(Air Cycle Machine) which core part of the ECS controls the temperature and the cabin pressurization using a reverse Brayton cycle for the hot air flowing from the engine. In this paper, performed computational fluid analysis with centrifugal compressor modeling using design shape. In addition, perfomance characteristics of a centrifugal compressor through a computational fluid analysis compared with the actual test results. commercial CFD software ANSYS of Design Modeler, BladeGen, CFX are used for computational fluid dynamics analysis.