본 논문에서는 압전재료로 조종익 끝단을 변형시키고자 한 다른 논문에 사용된 조종익 설계를 바탕으로 단결정 압전재료인 PMN-29PT 를 적용하여 구조해석 결과를 비교하였다. 익형의 설계는 NACA0012 를 기반으로 외부로 연결된 금속 재질의 축과 한 개의 bimorph 를 장착한 형태이다. 익형의 재질은 일반 복합재인 graphite epoxy 로 구성되어 있다. ANSYS 에서 도출된 압전체만의 구동 변위는 MATLAB 의 해석 결과와의 비교와 더불어 조종익 전체의 구동 변위를 도출하였다. 압전 구동기를 적용한 조종익의 무부하 상태에서의 변위각에 마하수 0.3 에서의 공력해석 결과를 반영한 부하상태의 변위각을 최종적으로 도출하였다. 향후 단결정 압전 재료의 배치 등을 재고려하여 같은 조건에서 더 많은 변위 결과를 내는 조종익 익형의 설계를 수행할 계획이다.
A comparison of structural analysis result of a smart fin using the mechanism design by similar case study in other paper with single crystal piezoelectric material, PMN-29PT applied with that of original case study is shown. The airfoil was based on NACA0012 made of graphite epoxy with a steel shaft and a piezoelectric bimorph embedded inside. Overall deflection of the smart fin was derived along with the comparison of deflection of piezoelectric material between ANSYS result and that of MATLAB. Angular deflection of the designed smart fin was derived under the load of aerodynamic force with Mach number 0.3. Further analysis by regarding placement of piezoelectric actuators in order to derive larger actuation deflection under the same condition will be conducted in the future.