본 연구에서는 회전익기 블레이드에 대한 두께 소음과 하중 소음을 예측하고 실험값과 비교하였다. Ffowcs Williams-Hawkings 방정식을 기반으로 한 Farassat의 Formulation 1을 이용하여 소음압을 계산하는 코드를 작성하였다. 실험값과 비교하기 위해 Boeing 360 축소 로터의 정지 비행 조건에 대한 풍동 시험 결과를 이용하였다. 하중소음을 예측하기 위해 자유후류 기법을 통해 구한 양력 및 항력 계수를 이용하였다. 로터와 동일한 면과 로터면 아래의 관측점에서 해석을 통해 예측한 소음압은 실험에서 측정한 값을 비교적 잘 예측한 것을 확인하였다. 해석을 통하여 두께소음이 로터면에서 아래쪽으로 이동할수록 줄어드는 것을 확인하였고, 하중소음에서 추력에 의해 발생한 소음과 토크에 의해서 발생한 소음을 구분하여 관측점에 따라 값이 변하는 것을 확인하였다.
In this paper, the thickness and loading noise of helicopter blade are predicted and compared with experimental results. Farassat’s Formulation 1 based on Ffowcs Williams-Hawkings equation is used to develop a computer program for the acoustic pressure prediction. The wind tunnel acoustic test results of Boeing 360 model rotor is compared with the predicted results. The resulting thrust and drag distributions along the rotor radius are utilized for loading noise prediction. The agreement between theory and experiment was relatively good. The thickness noise becomes reduced as the observer position moves to below the rotor plane. The loading noise according to the movement of the observer positions is also investigated.