IEA wind사의 풍력터빈 로터 블레이드인 Mexico model은 팁 블레이드로 NACA64-418 익형을 채택하고 있다. 풍력터빈의 팁 블레이드는 장기간 운용으로 인해 종종 균열이 생기고 수리과정을 거쳐 계속 사용되고 있다. 수리된 익형을 모방하기 위해 adding thickness 방법을 이용하여 NACA64-418 익형을 수정하고 풍력터빈의 가동풍속 범위 내에서 수정된 익형의 공력성능을 조사하였다. 수치해석 결과, 모든 풍속에서 뒷전 두께비가 증가할수록 항력은 증가하였으나 양력에는 아무런 변화가 없었으며 피칭 모멘트는 실속영역 전까지 받음각이 증가할수록 풍속 10m/s에서는 불안정하게 증가하였으나 풍속이 증가하면서 피칭 모멘트는 선형적으로 증가하였다.
The Mexico model, the rotor blade of wind turbine, of IEA wind adopts NACA64-418 airfoil as the tip blade. The tip blades of wind turbine become cracked due to a long employment period and are repaired through maintenance in order to allow their continuous use. To imitate the repaired airfoil, the NACA64-418 airfoil is modified by the adding thickness method. The aerodynamic performance of the modified airfoil is investigated within operating velocity of wind turbine. The numerical results show that for all wind velocity the drag increases but the lift doesn"t change as the blunt thickness ratios are increased and pitching moment at wind speed 10m/s increases unstably as the angle of attack is increased before the stall region. However the pitching moment increases linearly as the wind speed is increased.