본 연구의 목적은 잠자리 날개와 같은 익형의 저 레이놀즈수 영역 공력특성인 실속현상 없이 지속적 양력증가현상의 원인을 규명하는 것이다. 이를 위해 Navier-Stokes equation 기반의 상용해석 툴을 이용한 수치해석을 통해 유동장과 공력성능에 대한 해석을 수행하였다. 이를 통해 고 레이놀즈수에서의 실속현상이 저 레이놀즈수에서는 존재하지 않는 것을 확인하였다. 또한 저 레이놀즈수에서 나타나는 양력계수 값과 고 레이놀즈에서 임계받음각 이상의 받음각의 양력계수 값은 동일한 경향으로 진동한다. 특히 저 레이놀즈수 영역에서 유동의 흐름과 Strouhal 수는 고 레이놀즈수의 값과 동일하지만 두 영역에서의 와류 강도가 차이가나는 특성을 확인하였다.
In this study, we investigate the reason of unusual phenomenon for dragonfly’s wing that continuously increasing of lift coefficient without stall at low Reynolds number region. And flow field and lift coefficients were calculated by using Navier-Stokes equation based commercial flow analysis software. As a result, it was confirmed that no stall at the low Reynolds number region unlikely the high Reynolds number. In addition, the lift coefficient is oscillated at the low Reynolds number, when the angle of attack is greater than the critical angle of attack at the high Reynolds number. and compared with high Reynolds number flow, the flow patten and the Strouhal number are similar. bur the intensity of vortex is not.