메뉴 건너뛰기
.. 내서재 .. 알림
소속 기관/학교 인증
인증하면 논문, 학술자료 등을  무료로 열람할 수 있어요.
한국대학교, 누리자동차, 시립도서관 등 나의 기관을 확인해보세요
(국내 대학 90% 이상 구독 중)
로그인 회원가입 고객센터 ENG
주제분류

추천
검색
질문

논문 기본 정보

자료유형
학술저널
저자정보
박삼헌 (건국대학교)
저널정보
역사비평사 역사비평 역사비평 2015년 여름 호(통권 111호)
발행연도
2015.5
수록면
238 - 258 (23page)

이용수

표지
📌
연구주제
📖
연구배경
🔬
연구방법
🏆
연구결과
AI에게 요청하기
추천
검색
질문

초록· 키워드

오류제보하기
This paper introduces and analyzes the ‘Textbook of History Education of Manabisya(?び?) Middle School’ which passed the textbook screening system on April 6th 2015 in Japan. The textbook resurrected descriptions of comfort women mobilized for the Japanese military during World War II that had disappeared for 4 years since the texbook screening in 2011.
Results of the analysis are summarized as follows.
First, different from the lawsuits of Lenaga Saburo against the Japanese Ministry of Education that refused censorship of the government, the ‘Textbook of History Education of Manabisya Middle School’ is an another way of practicing history education in the face of ‘censorship’. reflects the sense of crisis of teachers who have encountered ceaseless challenges against textbooks of history education from the standpoint of Revisionism of History Education since 2000.
Second, the viewpoint of descriptions in the ‘Textbook of History Education of Manabisya Middle School’ is one of pacifism, globalism including East Asia, and views of the weak. In this respect, the ‘Textbook of History Education of Manabisya Middle School’ inherits the critical standpoint of history recognition which is consistent with the movement of Japanese history education since the end of the World War II.

목차

1. 2015년 일본 중학교 교과서 검정 결과
2. 또 하나의 역사교육 실천, 마나비카이
3. 역사교육의 새로운 시도, 마나비샤 교과서
4. 글을 마치며
Abstract

참고문헌 (0)

참고문헌 신청

함께 읽어보면 좋을 논문

논문 유사도에 따라 DBpia 가 추천하는 논문입니다. 함께 보면 좋을 연관 논문을 확인해보세요!

이 논문과 함께 이용한 논문

최근 본 자료

전체보기

댓글(0)

0

UCI(KEPA) : I410-ECN-0101-2016-905-001610298