일제 강점기에 간행된 『그리스도모범』(1929)은 기독교 전래 초기의 교리서에 비해 매우 체계성을 띠었고 생활의 지침을 구체적으로 제시했다. 예수 그리스도의 삶과 가르침을 통해 가정, 교회, 국가 등 자신의 영역을 넘어서서 공동체의 일원으로서 실천해야 할 윤리를 다음과 같이 제시했다. 첫째, ‘국민과 국가에 대한 이해’에서는 각 개개인이 바른 기독교윤리관을 정립하고 이러한 윤리의식을 점진적으로 공동체로 확장하려는 확산의 원리를 설정했다. 즉 개인으로부터 출발하여 최소 공동체인 가정, 신앙공동체인 교회, 더 나아가 범국가적 차원에 이르기까지 확장하여 적용하려는 의지를 보여주었다. 이러한 확산의 원리를 전제로 애국심을 고양하고 국가의 기능을 이해했으며 국민으로서의 의무를 강조했다. 둘째, ‘노동에 대한 이해’에서는 예수 그리스도의 ‘노력자’(공생애 이전의 육체노동)와 ‘노심자’(공생애)로서의 삶을 조명함으로써 겸손하신 성품에 초점을 맞추었다. 이 겸손의 덕목에 기초하여 소명의식으로서의 노동, 청지기 정신으로서의 노동, 직업 귀천 의식의 타파, 영성 훈련의 의미로서의 안식 등의 논지를 전개했다. 『그리스도모범』은 지금도 보편적 논제로 삼을 수 있을 만한 사회성 내지는 현장 참여(가정, 직장, 국가 등), 국가의 목적, 정치가들의 미덕, 국가의 개혁, 국민의 의무, 직업관과 소명의식, 청지기 정신, 부의 사회 환원, 오락, 휴식, 신자 개인의 경건생활 등 사회윤리적 주제를 포함하고 있다.
The Example of Christ (1929), which was published during Japanese Colonialism, was more systematic compared to earlier Catechisms and contains specific guidelines for Christian life. It presents Christian ethics that Christian community should practice based on life and teachings of Jesus Christ even beyond their own spheres of life such as family, churches, society, as follows. First, the section of ‘understanding of people and state’ introduces the principle of dissemination that each individual should have an appropriate Christian perspective of ethical system and disseminate the ethical consciousness gradually in the community. Namely, it deals with a Christian ethical willingness to expand from individuals to family as the smallest community, to church as a faith community, and further to the whole country and apply the Christian ethical system and ethical consciousness. It also includes educational contents to elevate the patriotism, to understand the function of the state, and to emphasize civic responsibility on the premise of the dissemination principle. Second, the section of ‘understanding of labor’ focuses on the humble character of Jesus Christ by shedding light on Jesus as ‘laborer’ (physical labor before his public ministry) and as ‘carer’(during his public ministry). This section presents the following points of argument based on the virtue of humbleness: labor as vocation, labor as stewardship, abolition of occupational discrimination, rest as a spiritual discipline. The Example of Jesus contains such ethical themes as social involvement or community engagement(family, workplace, state etc.), purpose of the state, virtue of politicians, civic responsibility, occupational view and sense of vocation, reformation of the state, sense of stewardship, wealth sharing, entertainment, rest, devotional life of individual Christians, etc., which are still regarded as universally valid topics for discussion.