梁 武帝(464∼549)는 天監 원년(502)에서 太淸 3년(549)까지 거의 반세기 동안 梁을 통치하였다. 菩薩戒를 받은 `菩薩戒弟子` 皇帝로서 武帝의 통치는 중국 역사상 유례가 드물 정도로 佛敎的 색채가 강하였다. 그는 여타 崇佛皇帝와 달리 불교 경전에 대한 깊은 이해를 바탕으로 몸소 불교 계율을 엄격하게 지켰으며, 大乘思想을 統治行爲로까지 발전시켰다. 同泰寺는 바로 숭불황제 무제의 奉佛行爲가 이뤄지는 空間이었다. 造營 기간만 5년 이상 걸린 梁 都城 建康城의 최대 황실 사찰인 同泰寺는 大通 元年(527) 完成되었다. 그런데 同泰寺는 都城 內 位置, 寺院의 平面 設計 및 建築物, 그리고 正殿에 모셔진 尊像 등 몇 가지 방면에서 同時期, 혹은 隋唐代 寺院과는 區別되는 몇 가지 특징을 가지고 있다. 本考는 이런 특징이 우연의 산물이 아니라 同泰寺의 設計者인 武帝의 佛敎思想과 統治思想이 적극적으로 반영된 결과임을 밝히고자 하였다. 첫째, 同泰寺는 宮城의 앞쪽인 都城의 남쪽에 國家大寺가 건립되는 일반적인 현상에서 일탈하여 宮城의 뒤쪽인 都城 북쪽에 건립되었다. 게다가 同泰寺 平面은 寺域의 사방을 물길로 에두른 특징을 지니고 있다. 이는 `淨土는 俗塵과 區別되는 世界로서, 四方이 蓮池로 둘러싸여 있다`는 당시 사람들의 淨土觀에 부합하는 것이었다. 그리하여 同泰寺는 民居가 자리한 俗塵의 세계인 都城 남쪽이 아니라 `此岸`과 구분되는 宮城 너머 都城의 북쪽에 건립되었다. 게다가 武力이 아닌 佛法에 의해 세상을 통치하겠다는 `皇帝菩薩` 武帝의 이념에 따라 刑獄을 管掌하던 大理署 자리가 寺址로 선택되었다. 둘째, 同泰寺의 正殿에는 6·7세기에 거의 조성된 사례가 없는 十方佛像과 十方菩薩像이 奉安되었다. 6세기 梁에서는 大乘과 小乘의 커다란 차이가 十方佛을 認定하느냐의 여부에 달려있다고 인식하고 있었다. 그러므로 同泰寺 正殿의 十方佛은 同泰寺가 大乘思想에 입각해 세워지고, 大乘이 實踐되는 空間이었음을 보여준다고 하겠다. 그리하여 이 곳에서는 大乘思想의 커다란 實踐行 가운데 하나인 捨身, 講經, 無遮大會 등이 武帝 주도 아래 대규모로 열렸다. 武帝는 이 十方佛像 앞에서 大乘 菩薩戒를 받은 `皇帝菩薩`로서 懺悔를 하며 `衆生 救濟`에 대한 誓願文을 읽었다. 武帝의 `衆生 救濟`는 단순히 個人의 宗敎的 發願이 아니며 `皇帝의 大乘 菩薩道 實踐`이라는 측면이 강하다. 그러므로 同泰寺에서 행한 捨身, 講經, 無遮大會 등의 大型 奉佛行爲는` 大乘思想의 實踐行인 十善에 의해 統治하는 佛敎的 聖王`, 즉 轉輪聖王의 統治思想을 구체적으로 실천한 측면이 강하다. 그렇다면 現實의 淨土로 설계된 同泰寺는 武帝가 轉輪聖王임을 드러내는 政治的 空間으로 기능했을 것이다.
Liang Wudi(464∼549) ruled the Liang dynasty of China for almost a half century from 502 till 549. His reign assumed so strong Buddhistic character transcending all similar cases. Unlike other emperors inclined to Buddhism, he kept Buddhist commandments himself strictly, based on the thorough understanding about the Sutra, and developed Mahayana thought to be a ruling ideology. Tongtai Temple was the space where Wudi performed Buddhistic ceremony. Tongtai Temple, the greatest royal temple in the capital city of Liang dynaty which took more than 5 years for just its construction, was completed in 527(1st year of Datong). However, the Temple assumed several peculiar features distinguished from other temples of that time, or those of Sui or T`ang China, in such factors as the location within the city fortress, planar design of temple, buildings, and images enshrined in the main hall, etc. This thesis is to prove that such features are not the products of accident, but positive reflection of Buddhist thought and ruling thought of Wudi who designed Tongtai Temple. First, unlike usual practice of building royal temple in the south of city, which is the front side of palace, Tongtai Temple was built in the north of the city, which is the rear side of the palace. In addition, water surrounds the Temple, which conformed to the idea of Pure Land of the people that time believing that `Pure Land is surrounded by lotus pond, apart from mundane world`. This connection, Tongtai Temple was built in the north of the city, beyond the palace, divided from mundane world, instead of southern part of the city, a mundane world where vulgar people live. Furthermore, the site of the Office of Justice was chosen as the site of Tongtai Temple according to the idea of Wudi who was resolved to rule the country according to the Buddha dharma, instead of military power. Second, the images of Ten-Dhyani-Buddha and Ten-Dhyani-Bodhisattva were enshrined in the main hall of Tongtai Temple, example of which is found nowhere in the temple of 6th~7th century. Around 6th century, they believed that the big difference between Mahayana and Hinayana was whether they acknowledged Ten-Dhyani-Buddha or not. So, Ten-Dhyani-Buddha in the main hall of Tongtai Temple shows that the Temple was built according to the Mahayana thought, and it was the venue where Mahayana was practiced. Accordingly, large scale self-sacrifices and lectures practicing the thought of Mahayana were held under the initiative of Wudi. Wudi confessed as an `Emperor Bodhisattva` who received Bodhisattva ordination right in front of Ten-Dhyani-Buddha, and read written oath as to the `salvation of all living things`. However, there is strong impression that `salvation of all living things` of Wudi was not mere personal prayer, but the practice of the `doctrine of Mahayana Bodhisattva of the Emperor`. Therefore, we can feel strong impression that large scale Buddhist rituals such as self-sacrifices, lectures, and open assemblies were to practice ruling thought of the `Righteous King` who was the Buddhist King ruling the world according to the tenbenevolences, which were the practical doctrines of Mahayana thought. In other words, the Tongtai Temple, designed as a Pure Land, functioned as a political space revealing that Wudi was the `Cakravartin King`.