불교는 깨달은 자 곧 부처의 가르침인 동시에 부처가 되는 길을 제시하고 있다. 그러므로 불교는 그 자체로 인간론이라 할 수 있다. 사상의학은 東武李濟馬(1837∼1900)의 독특한 의학적인 견해뿐만 아니라 인간에 대한 깊은 이해와 성찰을 바탕으로 하고 있는 점에서 인간학이라 할 수 있다. 이에 ``原人``이란 동일한 명칭으로 기록된 李濟馬의 「原人」篇과 圭峰宗密禪師(780~841)의 『原人論』을 주요 검토 대상으로 삼아 이제마와 宗密의 인간론의 특징을 살펴 사상의학과 불교와의 소통의 접점을 찾아보고자 하였다. ``인간에 대한 탐구``라는 의미의 ``原人``이란 글은 韓愈에서 시작하여 宗密의 『原人論』, 李濟馬의 「原人」의 시대적 순서를 가진다. 李濟馬의 「原人」과 宗密의 『原人論』은 글의 구성 형식에서는 유사하지만 李濟馬와 宗密과의 관련은 확인되지 않는다. 人間論의 특징을 살펴 본 바, 첫째, 宗密의 『原人論』에서는 佛性, 如來藏등의 개념이 대체되어 나타난 本覺眞心이 인간의 본질을 논하는 핵심 개념이 된다. 이제마는 선천적으로 타고난 臟腑大小의 특징을 인정하면서 후천적으로 자신을 완성해 나가는 自律意志와 실천노력이 강조되는 知行論的人間을 주장한다. 둘째, 인간 존재의 근원에 대하여 宗密은 業을 중심으로 불교의 이론에 따라 설명하고, 이제마는 ``天``이인간을 나게 한다고 하였다. 셋째, 삶의 지향과 현실의 문제에 대하여 宗密은 本覺眞心의 佛性을 드러내어 成佛하고자 함에 목표를 두고 현실의 인간이 겪는 불평등한문제들을 因果論으로 설명한다. 반면에 李濟馬는 堯舜과 孔孟과 같은 聖人을 理想的인 人間으로 두고 적극적인 현실 참여 속에서 長壽를 추구한다. 이상에서 宗密과 李濟馬의 人間論의 바탕에는 佛敎와 儒學이 자리하고 있음을 알 수 있다. 하지만 宗密의 本覺眞心의 眞과 妄相의 妄의 관계는 李濟馬의 臟腑大小(身)와 心慾의 치우침(心)의 관계와 사유구조가 유사하였다. 또 이제마가 실제 질병의 치료에 불교 수양법을 인정하고 있는데서 佛敎와 四象醫學의 접점을 모색할 수 있으며, 나아가 불교의 根機의 차이를 개체의 특성이나 경향성으로 해석하여 四象體質論과 연결시켜 볼 수 있는 여지가 있다고 생각한다.
Buddhism is a teaching by the Buddha, i.e. the enlightened one, and at the same time a teaching in which the way to become a Buddha is presented. Therefore, Buddhism in itself can be a theory of human beings. The Sasang Constitutional Medicine 四象醫學is in the same vein, in that it is based on Dongmu Lee Jema`s (李濟馬, 1837~1900) unique medicinal perspectives, as well as his deep understanding and investigations on human beings. Thus, the present author attempted to find out an interface between the Sasang Constitutional Medicine and Buddhism through the investigation of Lee Jema and Zongmi`s treatises on human beings. The source material for this research was mainly Lee Jema`s Chapter on "Won-in (in Chinese, yuan jen)" and Chan master Guifeng Zongmi`s (圭峰宗密, 780-841) Yuan jen lun (『原人論』, Inquiry into the Origin of Humanity). The writings under the subject of "Won-in" 原人, which means the "investigation on the human beings," start from Hanyu 韓愈, through to Zongmi`s Yuan jen lun 『原人論』, and ends in Lee Jema`s "Won-in"「原人」in chronological order. Amongst these three, the second and third are similar in their forms of writing even though the relationship between them is not identified. As a result of the examination of both Zongmi`s and Lee Jema`s treatises on humanity, the present author reached the following conclusions. First, in Zongmi`s Yuan jen lun, the ``originally enlightened pure mind`` 本覺眞心, which is just the replacement of Buddha nature, or tathagatagarbha 如來藏, is a key concept in discussing the essence of human beings. Lee Jema advocates the human beings that are equipped with knowledge and conduct, in which both free will and efforts to put things into practice are emphasized while the "innate characteristics of the size of inner organs" 臟腑大小is acknowledged. Second, both differ in their statements of what the essence of human existence is. Zongmi explains this by means of karma as indicated in the Buddhist doctrines, whereas Lee Jema merely states that ``heaven`` produces human beings. Third, both differ in the aim of life as well as in the real life problems. Zongmi explains that the goal of human beings is to attain Buddhahood by revealing the Buddha nature of originally enlightened pure mind, and that inequality between human beings arises from causality. On the contrary, Lee Jema pursues longevity through positive engagement in real problems while regarding saints like the sage King Yao and Shun, and Confucius and Mencius as ideal human beings. As suggested above, it is understandable that Buddhism and Confucianism underlie Zongmi and Lee Jema`s view of human beings. However, the relation between Zongmi`s "pure" 眞, as described in his "originally enlightened pure mind," and "deceptive" 妄, as described in "deceptive characteristics" 妄相, is parallel in their structures of thought to that between Lee Jema`s "body," as described in "innate characteristics of the size of inner organs," and "mind," as described in the leaning of the "desire of mind" 心慾. Additionally, the author thinks that the interface between Buddhism and the Sasang Constitutions 四象體質could also be sought from the fact that Lee Jema appreciates the Buddhist cultivation methods in his treatment of the diseases in actuality. Furthermore, if the individual difference in the "spiritual ability" 根機in Buddhism can be interpreted as individual characteristics and tendencies, it leaves room for connection with the "Treatise on the Sasang Constitutions" 四象體質論.